ملاقات مشتری و عطارد بعد از غروب خورشید



اخبار,اخبار علمی,ملاقات مشتری و عطارد

در شامگاه امشب 8 آبان ماه پدیده مقارنه سیاره‌های "مشتری" و "عطارد" رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در شامگاه امشب سه‌شنبه 8 آبان ماه پدیده نجومی مقارنه سیاره‌های "مشتری" و "عطارد" رخ خواهد داد.

 

صبح روز سه‌شنبه دو سیاره مشتری و عطارد به فاصله 3.3 درجه خواهند رسید، ولی این دو سیاره در زمان مقارنه احتمالا قابل مشاهده نخواهند بود؛ چرا که در زمان غروب خورشید این دو جرم آسمانی تنها 8 درجه بالاتر از خط افق قرار دارند.

 

در این زمان هر دو سیاره مشتری و عطارد در صورت فلکی میزان قرار دارند.

 

سیاره مشتری یا برجیس، بزرگترین سیاره منظومه شمسی بوده و جرم آن از تمام سیارات دیگر بیشتر است. مشتری که نزدیکترین سیاره غول‌پیکر به خورشید است، از نظر بزرگی و جرم در مقام اول جای دارد و هنگامی که در آسمان پدیدار می‌شود، به غیر از زهره از تمام ستارگان و سیاره‌های دیگر نورانی‌تر دیده می‌شود.

 

این سیاره دارای لکه سرخ بزرگ و از زمان کشف این لکه تاکنون، بارها دیده شده که قطر آن تا 3 برابر قطر زمین افزایش یافته است. جریان‌های چرخان گاز که در این لکه وجود دارند، فسفر را از جو تحتانی به بالا مکیده و باعث قرمز یا صورتی شدن لکه می‌شوند. این لکه از محیط اطراف خود بلندتر و سردتر است و هر 12 روز زمینی، یک دور در جهت عکس عقربه‌های ساعت به دور خودش می‌چرخد.

 

سیاره عطارد یا تیر نیز کوچکترین و نزدیکترین سیاره به خورشید و سطح رو به خورشید به‌ دلیل نزدیکی به خورشید، بسیار داغ و سطح پشت به خورشید آن نیز بسیار سرد است. این سیاره دارای حفره‌های کوچک و بزرگ زیادی است که حکایت از برخورد شهاب‌سنگ‌ها دارد، البته قطر برخی از دهانه‌ها به ده‌ها کیلومتر می‌رسد. برخی از این دهانه‌ها محل خروج مواد مذاب است که امروزه با سنگ‌های مذاب پر شده‌اند و مانند کوه‌های آتشفشانی هستند.

 

تیر، کوه و آتشفشان‌های بزرگ و عمده‌ای ندارد و از نظر فعالیت‌های زمین‌شناختی سیاره‌ای مرده به‌شمار می‌آید. عطارد از دسته سیاره‌های زمین‌سان است، ضمن آنکه این سیاره همانند سیاره‌های ناهید و ماه، حالت‌های گوناگونی از هلال تا قرص کامل را به خود می‌گیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------