۵ نکته قابل توجه در مورد ماموریت اینسایت



اخبار,اخبار علمی,اینسایت

کاوشگر اینسایت که در تاریخ ۵ ماه مه به فضا پرتاب شده بود، پس از حدود ۷ ماه سفر، بالاخره در واپسین ساعت روز ۲۶ نوامبر با موفقیت بر روی سطح مریخ فرود آمد.

به گزارش ایسنا به نقل از ناسا، "اینسایت"(InSight) یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که قرار است برای اولین بار نقشه درونی سیاره مریخ را تهیه کند. این فضاپیما روز پنجم ماه مه ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و آخرین ساعت ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ بر روی سطح این سیاره فرود آمد.

 

ماموریت اینسایت دو سال در نظر گرفته شده است و در این مدت باید به جمع‌آوری اطلاعات مختلف بپردازد.

 

محل فرود اینسایت،" هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده بود که در آنجا با به کار انداختن یک سنسور و یک دماسنج و همچنین انجام آزمایش علمی رادیویی برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ انجام خواهد شد.

 

اینسایت ظرفیت حمل ۵۰ کیلوگرم بار مفید را دارد و این بار شامل تجهیزات علمی همچون لرزه‌سنج، جعبه حسگر بار، دوربین‌ها، سامانه نصب تجهیزات و پس‌بازتابگر لیزری(Retroreflector)  است.

 

هدف این فرودگر در این سفر ۶ ماهه‌، بررسی پوسته و قسمت‌های داخلی مریخ برای درک شکل‌گیری و تکامل این سیاره است.

 

فضاپیمای اینسایت به بررسی بخش‌های عمیق مریخ خواهد پرداخت. اینسایت می‌تواند اطلاعاتی مانند علائم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آن را بررسی کند. ناسا می‌گوید: ما توسط این فضاپیما برای نخستین بار می‌توانیم سیاره مریخ را از زمان تشکیل آن (۴.۶ میلیارد سال گذشته) بررسی کنیم.

 

این ماموریت را آزمایشگاه علمی و فناوری پیشرانش جت ناسا (JPL) برای ناسا اداره می‌کند و سطح‌نشین آن توسط سیستم‌های فضایی شرکت "لاکهید مارتین" ساخته شده است.

 

طرح این ماموریت در ابتدا برای راه‌اندازی در ماه مارس ۲۰۱۶ انجام شده بود و نام آن کوتاه‌شده "اکتشافات درونی با استفاده از بررسی‌های لرزه‌ای، زمین‌شناسی و انتقال حرارت" است.

 

به طور کل، امروز یکی دیگر از گام‌های مهم برای جامعه فضایی در سراسر جهان و ارتباط با همسایه سرخ زمین با فاصله ۵۴.۶ میلیون کیلومتری برداشته شد. سطح‌نشین "اینسایت" ناسا بر روی مریخ فرو آمد تا ماموریتی مهم را انجام دهد که به جامعه علمی کمک خواهد کرد تا درک بیشتری از این سیاره به دست آورند.

 

این فرود به صورت زنده توسط ناسا پخش شد.

 

ماموریت "اینسایت" نسبت به ماموریت‌های گذشته مریخ، منحصر به فرد است. این ماموریت به طور خلاصه مطالعه فضای داخلی مریخ است، یعنی بررسی پوسته قرمز، گوشته و هسته این سیاره.

 

شما احتمالا سوالات زیادی در مورد "اینسایت" دارید. امروز روز شانس شماست. در اینجا پنج موردی که باید درباره این ماموریت بدانید، به شما خواهیم گفت.

اخبار,اخبار علمی,اینسایت

 

اینسایت ترکیب مریخ را مطالعه خواهد کرد

همان‌طور که گفته شد، "اینسایت" مخفف "اکتشافات درونی با استفاده از بررسی‌های لرزه‌ای، زمین‌شناسی و انتقال حرارت" است. بنابراین این کاوشگر از سیاره سرخ دیدن می‌کند تا ساختار داخلی آن با سابقه ۴.۶ میلیارد ساله را بررسی کند.

 

جامعه علمی سوال‌های زیادی در مورد تشکیل سیاره‌های سنگی در منظومه شمسی دارد و مریخ می‌تواند پاسخگوی این سوالات باشد. حتی "اینسایت" نگاه دقیقی به فعالیت‌های تکتونیکی و اثرات شهاب سنگ بر روی این سیاره خواهد داشت.

 

سطح‌نشین "اینسایت" مجهز به ابزارهای پیشرفته‌ای است که تا به زیر پوسته سیاره نفوذ کنند و اطلاعات مهمی مانند دما یا جریان گرما، پالس سیاره و رفلکس‌ها را جمع‌آوری کنند.

 

لازم به ذکر است که این اولین بار در تاریخ است که از مریخ چنین بازرسی کاملی صورت می‌گیرد.

اخبار,اخبار علمی,اینسایت

 

فرود بر روی مریخ بسیار دشوار است

قبل از اینکه "اینسایت" روی مریخ فرود بیاید، تنها برای ورود به اتمسفر مریخ باید مراحل بی‌شماری طی می‌شد.

 

تنها ۴۰ درصد از ماموریت‌ها به مریخ در سراسر جهان موفق شده‌اند، در حالی که ایالات متحده تنها کشوری است که در سفر خود به مریخ موفق بوده است.

 

مریخ ذاتا بی‌رحم است. به عنوان مثال، این سیاره تقریبا ۳۸ درصد گرانش زمین جاذبه دارد و همچنین یک درصد از جو زمین را دارد. به این معنی که اصطکاک کمی برای توقف فضاپیمایی با سرعت ۲۱ هزار کیلومتر بر ساعت وجود دارد.

 

همچنین نباید آب و هوای غیر قابل پیش‌بینی مریخ و طوفان شن و ماسه خشن مریخ را فراموش کرد.

 

با این وجود، تیم "اینسایت" ناسا هزاران ساعت کار را جهت بررسی هر فاکتور قابل تصور و برنامه‌ریزی برای هر نتیجه‌ای انجام داده است.

اخبار,اخبار علمی,اینسایت

 

تکنولوژی قابل اطمینان اینسایت

"اینسایت" طرح‌ها و سیستم تامین نیروی خورشیدی خود را از طراحی ثابت شده برای سطح‌نشین "فونیکس" الهام گرفته است. این کاوشگر دارای پنل‌های خورشیدی به طول ۶ متر است که وزن آن حدود ۳۶۰ کیلوگرم است.

 

سطح‌نشین "اینسایت" همچنین شامل یک حسگر برای اندازه‌گیری تغییرات آب و هوا و میدان مغناطیسی و همچنین یک دوربین روی بازوی ۱.۸ متری خود است که نماهای سه‌بعدی را ارائه می‌دهد.

اخبار,اخبار علمی,اینسایت

 

MarCO هم بخشی بخشی از ماموریت است

ممکن است بدانید که یک ماموریت دیگر نیز در کنار این ماموریت انجام می‌شود. موشک‌هایی که "اینسایت" را به فضا فرستادند، آزمایش دیگری را نیز آغاز کردند که شامل دو ماهواره کوچک (تاسواره) به نام "Mars Cube One" یا MarCO است.

 

این تاسواره‌ها که تنها به اندازه یک کیف دستی هستند، در مسیر جداگانه‌ای پرواز می‌کنند تا تجهیزات جدید ارتباطات فضایی را امتحان کنند که بتوانند به پتانسیل داشتن ارتباط بهتر در فضای عمیق و ارسال اطلاعات از مریخ یا سایر سیارات به شکل موثرتر کمک کنند.

اخبار,اخبار علمی,اینسایت

 

چرا مریخ؟

همیشه علاقه خاصی به مریخ وجود داشته است. سیاره سرخ جایگاه خاصی در ذهن دانشمندان و قلب مردم عامه دارد. اما چرا مریخ؟

 

در میان همه همسایگان سیاره زمین، مریخ دارای بزرگترین پتانسیل برای دارا بودن شرایط حیات و احتمال امکان سکونت انسان در آن است.

 

این سیاره دارای شاخصه‌های قابل توجهی مانند روزهای ۲۴.۶ ساعته، قطب‌های برفی و نزدیکی به زمین است.

 

بسیاری از آژانس‌های فضایی در سراسر جهان بر این باورند که مریخ ایده‌آل‌ترین گزینه برای ساخت یک سکونتگاه انسانی در آینده است.

 

مسئله همیشه مرموزی که در مورد این سیاره وجود داشته، همانطور که توسط "باب کراسلی" استاد دانشگاه ماساچوست در بوستون گفته می‌شود، احتمال وجود یک جمعیت هوشمند در مریخ است که باعث جذاب شدن آن برای عوام می‌شود.

 

کسی چه می‌داند؟ شاید نوادگان ما درست مثل ما که اکنون به کشور دیگری سفر می‌کنیم، به مریخ سفر کنند.

 

با این وجود، ماموریت "اینسایت" می‌تواند پایگاهی برای آینده بشریت در مریخ ایجاد کند و بینش بیشتری را نسبت به همسایه سرخ بزرگ ما به ارمغان بیاورد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------