تصویر نجومی روز ناسا؛ چشم‌انداز عجیب بزرگ‌ترین همسایه کهکشانی ما



اخبار,اخبار علمی,تصویر نجومی روز ناسا

«کهکشان آندرومدا»، نزدیک‌ترین کهکشان بزرگ همسایه راه‌شیری است که در شرایط مناسب با چشم غیرمسلح هم دیده می‌شود؛ اما «دانیل لوپز»، اخترشناس در مرکز اخترفیزیک جزایر قناری با مهارتی کم‌نظیر توانسته است پدیده عجیبی را در اطراف آن به تصویر بکشد.

کهکشان آندرومدا که به M31 مشهور است، نخستین بار به دست «عبدالرحمن صوفی»، منجم نامدار ایرانی به عنوان جرم غیرستاره‌ای در آسمان دسته‌بندی شد. این کهکشان از نوع کهکشان‌های مارپیچی است، در مقایسه با کهکشان ما اندازه و جرم بیشتری دارد و در حال حاضر با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه به ما نزدیک می‌شود. منجمان آماتور سال‌هاست که برای ثبت جزئیات زیبای این کهکشان، دوربین‌های عکاسی و تلسکوپ‌های خود را به جایگاه این کهکشان در صورت‌فلکی «زن در زنجیر» نشانه می‌روند و بزرگ‌ترین رصدخانه‌ها و تلسکوپ‌های فضایی هم برای رازگشایی از اسرار این همسایه نزدیک، پیوسته آن را زیر نظر دارند.

 

همان‌طور که در مرکز این تصویر می‌بینید، بازوهای مارپیچی بزرگ و ستارگانی جوان آبی‌رنگی که در امتداد آن پراکنده شده‌اند، رگه‌های تیره‌رنگ غبار و هسته درخشان زردرنگ به خوبی دیده می‌شوند؛ اما در این تصویر، پدیده دیگری نیز وجود دارد که کمتر در تصاویر منتشرشده از این کهکشان دیده شده است. منظور ما، ابرهای سرخ‌رنگی است که به دنبال تابش هیدروژن یونیزه روشن شده‌اند. اشتباه نکنید، این ابرها جزء کهکشان آندرومدا نیستند. آن‌ها بخشی از ابرهای سیروس غبارآلود میان‌ستاره‌ای هستند که چند صد سال‌نوری بالاتر از صفحه کهکشان خودمان واقع شده‌اند و خط دید این کهکشان از میان آن‌ها می‌گذرد.

 

تصاویری مانند این، به شیوه‌ای متفاوت از عکاسی معمولی ثبت می‌شوند. پژوهشگران طی چند نوبت نوردهی با فیلترهای متفاوت، تصاویری در طیف خاکستری (شدت نور) ثبت می‌کنند؛ آن‌ها این تصاویر را در نرم‌افزارهای پردازش عکس متناسب با فیلتر به‌کاررفته، رنگ‌آمیزی می‌کنند و درنهایت آن‌ها را باهم ترکیب می‌کنند تا به چنین نمای رنگی زیبایی دست یابند. برای ثبت این ابرها هم عکاس از فیلتر خاصی استفاده کرده است که فقط طول‌موج‌های متناظر با تابش هیدروژن یونیزه را عبور می‌دهد.

 

خبرآنلاین

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------