دریاچه ستاره‌باران در تصویر نجومی روز ناسا



اخبار,اخبار علمی,تصویر نجومی روز ناسا

عکاسی خوش‌ذوق به سراغ یکی از برکه‌های متعدد در دشت نمک صحرای آتاکاما رفته تا با عکس‌برداری از منظره باشکوه آسمان نیم‌کره جنوبی و بازتاب زیبای آن در آب‌های زلال این برکه، چشم‌اندازی بدیع خلق کند.

به گزارش خبرآنلاین، صحرای آتاکاما در شیلی، مرتفع‌ترین صحرای جهان است و دشت نمک مسطح آن، به‌قدری صاف است که ماهواره‌ها برای تنظیم ابزارهای علمی و حسگرهای خود، سنجش‌های خود را با ویژگی‌های ثبت‌شده این دشت مقایسه می‌کنند.

 

کافی است رگباری در این صحرا ببارد و اندکی آب بر سطح دشت روان شود تا نمک‌زار به آینه‌ای پهناور بدل شود. همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که عکاسان نجومی حرفه‌ای را به این منطقه خشک و مرتفع می‌کشاند و سبب شده است تا برخی از بزرگ‌ترین رصدخانه‌های زمین روی ارتفاعات این صحرا ساخته شوند.

 

این نمای پانوراما را «کری-آن هپبورن» با ترکیب ۶ عکس متفاوت در ساعات آغازین روز ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) گذشته ثبت کرده است و در آن می‌توانید رگه‌های غبار میان‌ستاره‌ای، ابرهای ستاره‌ای و سحابی‌های کهکشان راه‌شیری را در حال طلوع از افق شرقی (پشت قله‌های آتش‌فشانی) ببینید.

 

سیارات مشتری و مریخ نزدیک به یکدیگر در بخش بالا-چپ تصویر دیده می‌شوند. این دو سیاره نزدیک به خط دایرة‌البروج (تصویر صفحه مداری زمین بر کره آسمان) جای گرفته‌اند و همان‌طور که می‌بینید، درون ساختار مه‌آلود مثلث‌مانندی واقع شده‌اند که از افق در راستای قطر تصویر به سوی گوشه بالا-چپ کشیده شده است. این ساختار، نور دایرة‌البروجی است و به دنبال بازتاب نور آفتاب از گردوغبار پراکنده درون مدار زمین پدیدار می‌شود. در روزگاران گذشته، این پدیده را «صبح کاذب» یا «فجر کاذب» می‌نامیدند.

 

بالاتر از افق و در سمت راست تصویر (جنوب) می‌توانید ابرهای ماژلانی کوچک و بزرگ را ببینید که قمرهای کهکشانی راه‌شیری به شمار می‌روند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------