تصویر نجومی روز ناسا؛ نمای متفاوت مشتری از نگاه دوربین‌های فروسرخ هابل



اخبار,اخبار علمی,تصویر نجومی روز ناسا

پژوهشگران برای درک بهتر تصاویری که فضاپیمای جونو ثبت می‌کند، تلسکوپ فضایی هابل را به سوی سیاره مشتری نشانه رفته‌اند؛ اما غول سیارات منظومه شمسی در نور فروسرخ متفاوت از تصاویر مرئی دیده می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، پژوهشگران برای درک بهتر حرکت ابرهای سیاره مشتری و کمک به درک بهتر تصاویر نمای بسته‌ای که فضاپیمای جونو از مدار سیاره مشتری ثبت می‌کند، برنامه منظمی برای تلسکوپ فضایی هابل تنظیم کرده‌اند تا این سیاره را با دوربین‌های دقیق خود هدف بگیرد.

 

تصویری که می‌بینید، مربوط به فوریه سال ۲۰۱۶ (بهمن ۱۳۹۴) است و با رنگ‌آمیزی و ترکیب تصاویر خاکستری ثبت‌شده در سه محدوده طول‌موج فروسرخ نزدیک آماده شده است.

 

نمای سیاره مشتری در نور فروسرخ با تصاویر مرئی آن تفاوت دارد. بخشی از این تفاوت به اختلاف میزان نور بازتاب‌شده از ابرها در نواحی مختلف این سیاره برمی‌گردد که در عرض‌ّهای جغرافیایی و ارتفاع‌های متفاوتی حضور دارند؛ بااین‌حال می‌توان ویژگی‌های آشنای مشتری را نیز در این تصاویر تشخیص داد، مانند نواحی روشن مرتفع و کمربندهای تاریک پست‌تر که به موازات استوای این سیاره کشیده شده‌اند، لکه سرخ بزرگ که در بخش پایین-چپ خودنمایی می‌کند و توفان‌هایی در جنوب لکه سرخ که شبیه به گردنبند مروارید آرایش پیدا کرده‌اند. تابش سرخ‌فامی که قطب‌های مشتری را فرا گرفته، مه‌دود مرتفعی است که از ذرات پرانرژی مغناطیس‌سپهر (مگنتوسفر) مشتری انرژی می‌گیرد و نور می‌تاباند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------