تسلا رودستر تهدیدی برای زندگی در مریخ!



اخبار,اخبار علمی,زندگی در مریخ

محققان دانشگاه 'پردو' معتقدند خودروی تسلا رودستر و استارمن که در حال پیشروی در اعماق فضا هستند، آلوده‌ترین شی ساخته دست انسان در فضا هستند که می‌توانند مریخ را آلوده کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، پرتاب خودروی مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس توسط این شرکت به اعماق فضا کار خارق‌العاده‌ای بود که برای اولین بار در تاریخ انجام شد. اما به گفته دانشمندان دانشگاه "پردو"(Purdue)، این خودروی اسپرت برقی و راننده مانکن پلاستیکی آن احتمالا کثیف‌ترین جسم بدون سرنشین باشد که تا به حال به فضا پرتاب شده است و تعداد زیادی از باکتری‌ها را حمل می‌کند که می‌توانند یک روز مریخ را آلوده کنند.

 

هر کسی که تا به حال یک ماشین دست دوم خریده باشد، می‌داند که احتمال دارد وسایل ناخوشایندی را زیر صندلی‌ها پیدا کند. در واقع، اگر شما بخواهید یک ماشین دست دوم را از لحاظ وجود باکتری بررسی کنید، احتمالا هیچ‌وقت بدون لباس مخصوص درون آن نخواهید نشست.

 

بنابراین جای تعجب نیست که فضاپیماها کمی بیشتر پاکیزه باشند. توافقنامه‌های بین‌المللی هرگونه کاوشگر بدون سرنشینی که قرار است روی یک سیاره، ماه، سیارک و یا اجرام آسمانی دیگر فرود بیاید را ملزم به رعایت شدید استانداردهای استریلیزه در درون و بیرون آن می‌کند تا احتمال این‌ را که میکروب‌ها و باکتری‌ها یک مکان دیگر را آلوده کنند، از بین ببرد.

 

"جی ملوش"(Jay Melosh)، استاد علوم زمین، جو و سیاره‌ای در دانشگاه "پردو" می‌گوید: اگر زیست‌بومی در مریخ وجود داشته باشد، اکنون با تسلا رودستر در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

اخبار,اخبار علمی,زندگی در مریخ

 

به لحاظ قانونی این الزام برای فضاپیماها که روی سیارات دیگر فرود نمی‌آیند، مانند آنهایی که در مدار زمین قرار دارند، اعمال نمی‌شود، اما مهندسی فضایی در حال حاضر ماهواره‌ها را در اتاق‌های تمیز مخصوص سرهم می‌کند تا تجهیزات آن از آلودگی به گرد و غبار، خاک و سایر موارد دور بمانند.

 

در نهایت، تفاوت اصلی بین یک فضاپیما که قرار است بر سطح یک جرم آسمانی فرود بیاید و یک فضاپیمایی که این وظیفه را ندارد، این است که اولی برای استریل شدن در یک محفظه مخصوص غول پیکر که برای این منظور طراحی شده با بخار شسته می‌شود تا هر گونه آلودگی میکروسکوپی از بین برود.

 

بدین ترتیب باید گفت که تسلا رودستر بسیار کثیف است. این خودرو یک تولید عادی است که شخص "الون ماسک"، بنیانگذار اسپیس‌ایکس با آن در جاده‌های عمومی رانندگی می‌کرد و قبل از پرتاب به فضا تمیز نشده بود.

 

"ملوش" می‌گوید: حتی اگر فضای بیرونی این خودرو با تابش اشعه تمیز شده بود، باز هم موتور آن کثیف است.خودروها تمیز نیستند و حتی اگر تمیز هم باشند، باز هم تفاوت زیادی میان تمیز بودن و استریل بودن وجود دارد.

 

البته تسلا رودستر در یک مدار دوار به دور خورشید قرار دارد که احتمالا برای ده‌ها میلیون سال در این مدار خواهد چرخید تا اینکه تاثیر گرانشی زمین، مریخ  یا مشتری سفر آن را مختل کند و اکنون بسیار استریل‌تر از آن شده است که هنگام پرتاب بود.

اخبار,اخبار علمی,زندگی در مریخ

 

تسلا رودستر تک تک لحظات، تا زمانی‌که در نهایت در اتمسفر زمین یا مریخ سوزانده شود یا در خورشید سقوط کند، با میکروشهاب‌ها (micrometeoroid) که قطعات فلزی بسیار ریز هستند و با اشعه ماوراء بنفش و پرتوهای کیهانی بمباران می‌شود، در حالی که دمای آن را تا دمای ۱۲۷ درجه سانتیگراد بالا می‌برند.

 

چنین شرایطی، همه باکتری‌ها را بر روی سطح خودرو می‌کشد. البته بعضی از جاهای خودرو از جمله داخل قاب و پیشران‌های موتور وجود دارند که می‌توانند محفظه خوبی برای حفظ باکتری‌ها باشند، چرا که در آنجا میکروب‌ها می‌توانند کاملا خشک شوند و به دوران نهفتگی هزاران یا شاید میلیون‌ها ساله بروند.

 

ترس این است که شانس آن وجود دارد که بخش‌هایی از تسلا رودستر ممکن است در آینده دور در مریخ فرود آیند، هرچند احتمال دارد که به طور کامل در اتمسفر نازک مریخ نابود شوند.

 

اما "آلینا الکسینکو"، استاد هوانوردی و کیهان‌نوردی در دانشگاه "پردو"، این مسئله را به عنوان یک وضعیت پنجاه پنجاه یا یک لیوان نیمه پر می‌بیند.

 

وی می‌گوید: میزان باکتری‌ها در تسلا می‌تواند هم به عنوان یک تهدید زیستی و هم به عنوان یک نسخه پشتیبان از زندگی در زمین در نظر گرفته شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------