تولید نانو جوهر فلورسانس برای تولید الگوی ضدجعل



اخبار,اخبار علمی,نانو جوهر فلورسانس

محققان چینی با استفاده از نانوذرات، موفق به تولید جوهر فلورسانسی شدند که از آن می‌توان برای ایجاد الگوهای ضدجعل استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، فناوری‌های ضدجعل می‌توانند پیچیده باشند. جوهرهای فلورسانس برای استفاده در این فناوری از مزیت ارزان بودن و سهولت کاربرد برخوردار هستند؛ بنابراین، پژوهشگران به دنبال استفاده از این جوهرها برای توسعه فناوری ضدجعل هستند.

 

چونگ‌یونگ بی، ژان شی و همکارانش موفق به تولید نانوذرات LaVO4 تقویت شده با لانتانیوم شدند که می‌توان از آن برای ساخت جوهر ضدجعل استفاده کرد. این جوهر امکان تشخیص اثرانگشت را فراهم خواهد کرد.

این گروه تحقیقاتی از راکتور ماکرویوو برای تولید این نانوذرات استفاده کردند. این نانوذرات از ترکیب کلریدهای لانتانیوم (LaCl3,EuCl3 یا DyCl3)، پلی‌اکریل اسید (PAA) به عنوان سورفاکتانت و Na3Vo4.12H2O در فاز آبی تولید می‌شود.

 

این نانوذرات بعد از سنتز به  صورت بلوری بوده و دارای میانگین ابعاد 43 نانومتر هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نانوذرات در اثر برانگیختی زیر نور فرابنفش، خواص فلورسانس عالی دارند.

 

نانوذرات تقویت شده با یوروپیوم تابش رنگ قرمز داشته و درصورت تقویت با دیسپورسیوم، تابش به رنگ سفید خواهد شد.

 

محققان این پروژه از محلول آبی نانوذرات به عنوان جوهر فلورسانس استفاده کرده و این جوهر به‌منظور چاپ الگوهای ضدجعل استفاده می‌شود. الگویی که با این نانوذرات تولید می‌شود با کمک دوربین تلفن‌ هوشمند قابل تأیید است. علاوه‌براین، این نانوذرات سنتز شده را می‌توان به صورت پودر با یک برس روی سطح قرار داد و با این کار اثری منحصر به فرد ایجاد می‌شود که با استفاده از تابش نور فرابنفش قابل شناسایی و تشخیص است.

 

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Facile Synthesis of Highly Water-Soluble Lanthanide-Doped t-LaVO4 NPs for Antifake Ink and Latent Fingermark Detection در نشریه Small منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------