افزایش چهاردرجه‌ای دما تا سال ۲۱۰۰



اخبار,اخبار علمی,کره زمین

قرن‌ها بود که زندگی انسان‌ در زمین و افزایش جمعیت، فشار یکنواختی را بر منابع تحمیل می‌کرد و محیط زیست با ساز و کارهای خود،‌ به خوبی قادر بود تعادل مطلوبی را ایجاد کند اما پس از انقلاب صنعتی این تعادل وارونه شد و مصرف منابع و افزایش جمعیت، بسیار سریع‌تر از جایگزینی منابع و بازسازی آن رشد کرد و ظرفیت‌های زمین برای پذیرش انسان‌ها و سایر انواع حیات به شکل چشمگیری کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، کره زمین میلیون‌ها کیلومتر از جنگل‌های خود را از دست داده است. رسوبات خاک چندین برابر شده و برداشت آب، ده‌ها برابر افزایش پیدا کرده است. فعالیت‌های انسان، هوا را بسیار آلوده ساخته و لایه اوزون را به شدت آسیب پذیر کرده است. انسان سبب انتشار فراوان جیوه، سرب، کادمیم و فلزات سنگین در سراسر طبیعت شده و استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی و مصرف نسنجیده آن در کنار رشد جمعیت و افزایش گازهای گلخانه‌ای، تخریب لایه اوزون، بارش باران‌های اسیدی، فرسایش خاک، شروع بیماری‌های خطرناک و جدید، فقر و بسیاری موارد دیگر، زندگی نسل‌های آینده را با خطر مواجه ساخته است.

 

وضعیت کنونی محیط زیست در جهان

 کشاورزی، حمل‌ونقل، صنعت و جنگل‌زدایی، دی اکسید کربن فراوانی را  در جو زمین آزاد می‌کنند و باعث گرم شدن زمین و آب‌شدن سریع یخ‌های قطبی می ‌شوند. زندگی دو میلیارد انسان به یخ‌های هیمالیا وابسته است که اکنون در حال نابودی هستند. ۷۰ درصد جمعیت جهان در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنند همچنین ۱۱ شهر از ۱۵ شهر بزرگ جهان روی سواحل و یا رودخانه‌ها قرار دارند که همه در معرض خطر هستند.

 

افزایش چهاردرجه‌ای دما تا ۲۱۰۰

 سالانه مقادیر قابل توجهی سوخت فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز در جهان مصرف می‌شود که انتشار گازهای خطرناکی مانند دی‌اکسید کربن و متان را در اتمسفر در پی دارد. این شرایط موجب به دام افتادن گرما در اتمسفر و ایجاد اثر گلخانه‌ای شده است و در نهایت به افزایش گرمایش جهانی منجر می‌شود. اگر روند گرمایش زمین به همین شکل ادامه داشته باشد و گازهای گلخانه‌ای کنترل نشوند تا سال ۲۱۰۰ متوسط دمای کره زمین چهار درجه بیشتر خواهد شد و در نتیجه بیش از نیمی از گیاهان و یک سوم گونه‌های جانوری زنده زمین نابود و منقرض خواهند شد.

 

افزون بر این‌ها مصرف بی‌رویه گوشت حیوانات توسط انسان به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته و روند کند تجدید آن‌ها سبب نابودی بسیاری از گونه‌های جانوری شده است. هر روز ۵۰۰۰ انسان به خاطر آب آشامیدنی آلوده می‌میرند و یک میلیارد انسان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

 

۳۰ درصد جزایر مرجانی از بین رفته است

توازن اقیانوس‌ها به جزیره‌های مرجانی بستگی دارد و فقط یک درصد اقیانوس‌ها را تشکیل می‌دهند. تاکنون ۳۰ درصد این جزایر که جزو اصلی زنجیره طبیعت هستند و بیشترین حساسیت را نسبت به تغییرات آرام در دمای آب دارند، نابود شده‌ است.

 

همچنین از هر چهار پستاندار یکی، از هرهشت پرنده یکی و از هر سه دوزیست، یکی با خطر انقراض مواجه هستند. این موارد و هزاران مورد از این دست ضرورت اقدام فوری همه انسان‌ها را برای توقف این روند مخرب نشان می‌دهد. به دلیل وجود مسائل و مشکلات گوناگون و متنوع زیست محیطی در سراسر جهان مردم اغلب راجع به جدی بودن مشکلات زیست‌محیطی و راهکار رفع آن‌ها توافق نظر ندارند.

 

با این حال، مواردی چون افزایش جمعیت، به کارگیری غیرمعقول و تخریب منابع، فقر، عدم اعمال هزینه زیست محیطی در قیمت تمام کالاها و خدمات و دانش کم درباره مسائل محیطی مهمترین مشکلات زیست محیطی در سراسر جهان به شمار می‌روند.

 

بر اساس کتاب ورزش و محیط زیست به طور کلی،‌ بررسی اصول حفظ محیط زیست، فرصت‌ها و تهدیدهای زیر را به ما خاطر نشان می‌سازد: «محیط زیست گنجینه‌ای است که باید به شکل پایدار مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»، «رابطه دوطرفه‌ای میان توسعه و محیط زیست برقرار است و توسعه علاوه بر وابستگی به منابع طبیعی بر آن اثر  می‌گذارد.»، «محیط زیست ما در معرض تهدید توسعه و پیامدهای آن است.»، «بازسازی محیط زیست تخریب شده نیازمند سپری شدن زمانی طولانی است و هیچ راه حل سریعی وجود ندارد.»، «مشکلات زیست‌محیطی مرزهای بین سازمان‌ها و نهادها را در هم می‌کشند و باید با اصول و سیاست‌های مدیریتی جدید با آنها برخورد شود.»، «پاسخ صحیح و موفق به مشکلات زیست محیطی نیازمند مشارکت همه بخش‌های جامعه است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------