کشف سیارک‌ها و دنباله دارهای خطرناک در منظومه شمسی



اخبار,اخبار علمی,منظومه شمسی

ناسا ویدیوی جدیدی منتشر کرده است که مکان‌ها و حرکات ۲۹ هزار و ۳۷۵ سیارک و دنباله‌دار را نشان می‌دهد. این اجرام توسط "کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع نزدیک زمین"(NEOWISE)کشف شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع نزدیک زمین، یک تلسکوپ فضایی فروسرخ اختر شناسی ناسا است. این ویدیو همزمان با سالروز چهارمین سال مشاهدات کاوشگر نئووایز(‌neowise) منتشر شده است. این تلسکوپ ۱۰ سیارک بالقوه خطرناک نزدیک زمین را شناسایی کرد.

 

کاوشگر نئووایز، در تاریخ  ۱۴ دسامبر ۲۰۰۹ به فضا فرستاده شد و ماموریت او کشف ستاره‌های دور، کهکشان‌ها، دنباله دارها و سیارک‌ها بود.

 

تا اوایل سال ۲۰۱۱، کاوشگر نئووایز، کل آسمان را دو بار مساحی کرد و تصاویر بسیاری از اجرام  آسمانی ثبت کرده بود.

 

کاوشگر نئووایز، در ۱۷ فوریه ۲۰۱۱ پس از خاموش شدن فرستنده‌هایش، به خواب زمستانی فرورفت و بار دیگر در سال ۲۰۱۳ فعال شد.

 

این بار هدف این تلسکوپ مشاهده فعالیت‌های منظومه شمسی و همچنین جست وجو دنباله دارها و سیارک‌ها در اطراف خورشید بود.

 

۲۹ هزار و ۳۷۵ اجرام آسمانی کشف شده است که شامل ۷۸۸ اجرام نزدیک زمین و ۱۳۶ دنباله دار است.

 

کاوشگر نئووایز، تعدادی از اجرام خطرناک را کشف کرده است که به طور کل به عنوان "سیارک‌های بالقوه خطرناک" (PHAs) طبقه بندی می‌شوند.

 

کاوشگر نئووایز، در چهارمین سال ماموریت خود، بیش از ۲.۵ میلیون تصویر مادون قرمز را ثبت کرد، که این تصاویر منجر به کشف اجرام آسمانی بی‌شماری از منظومه شمسی، از جمله "سیارک‌ بالقوه خطرناک ۱۰"(۱۰PHA) شد.

اخبار,اخبار علمی,منظومه شمسی

 

"امی مینزر" (Amy Mainzer) محقق اصلی کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع نزدیک زمین گفت: کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع نزدیک زمین، در آینده نیز به کشف وجستجوی اجرام آسمانی خواهد پرداخت.

 

تصاویر مشاهدات چهارساله این کاوشگر از طریق وبسایتی که دارای آرشیو ماموریت‌های ناسا است، اکنون در دسترس عموم قرار دارد. این مشاهدات شامل بیش از ۱۰.۳ میلیون مجموعه تصویر و یک پایگاه داده با بیش از ۷۶ میلیارد اطلاعات است.

 

داده‌های کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع نزدیک زمین در ویدیوی جدید ناسا نشان داده شده است که مکان و حرکات بسیاری از سیارک‌ها و دنباله دارهای کشف شده را نشان می‌دهد. خطوط مداری عطارد، ونوس و مریخ در این ویدیو با رنگ آبی نمایش داده شده‌اند، در حالی که حرکت انتقالی زمین به رنگ سبزدودی نمایش داده شده است.

اخبار,اخبار علمی,منظومه شمسی

 

سیارک‌ها که نسبتا نزدیک به زمین قرار دارند، با نقاط سبز به نمایش در آمده‌اند، در حالی که دنباله دارها  با مربع‌های زرد نشان داده شده‌اند. دیگر سیارک‌ها که بیشتر در کمربند سیارک اصلی بین مریخ و مشتری واقع شده‌اند، به رنگ خاکستری به نمایش در آمده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------