برگر؛ بیماری سیگاری ها



 

 

برگر؛ بیماری سیگاری ها

 

سال هاست كه مردم دنیا با ابزار مختلف اطلاع رسانی در جریان مضرات استعمال دخانیات و بخصوص سیگار قرار می گیرند، اما با وجود تبلیغات گسترده ای كه در این زمینه صورت می گیرد، متاسفانه این عادت بد و خطرناك ترك نشده و روز به روز شواهد مربوط به عوارض ناشی از آن نیز بیشتر آشكار می شود. هرچند به طور معمول و پس از سخن گفتن از بیماری های ناشی از مصرف سیگار ابتدا ناراحتی های قلبی در ذهن مجسم می شوند، اما باید گفت كه علاوه بر ایجاد بیماری های قلبی ـ عروقی، ریوی و سرطان زا بودن، بیماری «برگر» از جمله دیگر بیماری های ناشی از استعمال سیگار است كه تنها در افراد سیگاری دیده می شود.

دكتر محسن شهیدی فوق تخصص قلب در این باره به «جام جم» می گوید: بیماری برگر عبارت از مسدود شدن سرخرگ های كوچك و متوسط بدن به دلیل التهاب رگ های خونی است كه در نهایت باعث تشكیل لخته می شود. وی می افزاید: با توجه به این كه از یك سو چون ظرفیت عروق خونی بدن خیلی بیشتر از نیاز واقعی جریان خون است و از سوی دیگر بیماری های عروقی تا گرفتگی كمتر از ۷۵ درصد یك رگ هیچ گونه علائمی از خود نشان نمی دهند، متاسفانه این دسته از بیماری ها بسیار به آرامی خود را نشان داده و معمولا در مراحل خطرناك، فرد متوجه بیماری خود می شود.

علل

این بیماری نوعی اختلال انسدادی عروق است كه در آن رگ های خونی دچار اسپاسم و در نهایت انسداد می شوند.

دكتر شهیدی می گوید: در بیماری برگر عدم خونرسانی به بافت، برخی اوقات منجر به تحلیل عضلات و بروز زخم های دردناك روی انگشتان و نوك انگشتان دست و بخصوص پا می شود. وی با بیان این كه به احتمال زیاد نیكوتین موجود در سیگار باعث مسدود شدن عروق فرد مبتلا می شود می افزاید: برخی اوقات بر اثر طولانی شدن انسداد رگ ها، لخته خونی ایجاد شده در بدن بیمار، زمینه ساز بروز سكته قلبی نیز می شود. وی می افزاید: این بیماری در افراد غیرسیگاری به ندرت بروز می كند و حداكثر شیوع آن در مردان سیگاری ۴۰ ـ ۲۰ ساله است .

نشانه ها

علائم برگر بیشتر در بافت اندام انتهایی بدن نظیر انگشتان دست و پا ظاهر می شوند. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كردستان می گوید: از علائم این بیماری می توان درد متناوب روی پا یا ساق پا (بخصوص هنگام ورزش)، تغییر رنگ و آبی شدن روی پا، احساس گرمی و گزگز در مواقعی كه انگشتان پا یا دست با سرما مواجه می شوند، تحلیل عضلات و در موارد حاد، بروز زخم های دردناك روی انگشتان و نوك پا را نام برد. دكتر شهیدی با توضیح این كه سوزن سوزن شدن پاها در مواجهه با سرما در افراد سیگاری به دلیل تصلب شرایین ایجاد شده متعاقب مصرف نیكوتین موجود در سیگار شدت بیشتری دارد، می افزاید: عدم خونرسانی به بافت های درگیر بیماری برگر ممكن است منجر به ابتلا به قانقاریا و در نهایت قطع عضو فرد مبتلا شود.

تشخیص

سابقه بیماری در اعضای خانواده ، اضطراب، قرار گرفتن در معرض هوای سرد و همچنین ابتلا به بیماری هایی نظیر آترواسكلروز (تصلب شرایین) از عوامل خطر افزایش دهنده ابتلا به بیماری برگر هستند. این استادیار دانشگاه می گوید: سونوگرافی (برای كمك به تشخیص كاهش جریان خون در رگ های محیطی) و آرتریوگرافی (عكسبرداری از سرخرگ های كوچك) برای تعیین محل ضایعات عروقی می تواند در تشخیص زودهنگام بیماری مفید باشد.

دكتر شهیدی یادآور می شود: احساس درد متناوب روی پا یا ساق پا هنگام ورزش در بیماری برگر می تواند با استراحت، بهبود نسبی یابد.

پیشگیری و درمان

با توجه به این كه در هوای سرد، رگ های خونی منقبض شده و جریان خون به انتهای اندام ها دچار اختلال می شود، توصیه می كنیم: افراد مبتلا به این بیماری كمتر در معرض هوای سرد قرار گیرند، ناخن های خود را با احتیاط كوتاه كنند تا از وارد آمدن آسیب به پوست اجتناب شود و برای محافظت از پا از كفی مناسب و پوشش نرم داخل كفش استفاده كنند.

دكتر شهیدی می گوید: هرچند كه در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما می توان علائم آن را مدتی تحت كنترل درآورد. این فوق تخصص قلب می افزاید: هرچند داروهای گشادكننده عروقی در بیماری برگر تجویز می شوند، اما اگر سیگاركشیدن ادامه یابد، این داروها تاثیر ناچیزی در كنترل بیماری خواهند داشت ، پس نباید فراموش كرد كه اكثر موارد بروز این بیماری با قطع مصرف سیگار مهار می شود و تنها راه پیشگیری و درمان در حال حاضر، ترك سیگار است..... / گزارش : جام جم آنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------