بهترین تصاویر فضایی هفته: از سیل باستانی مریخ تا آسمان‌های دود زده کانادا و آمریکا



 در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را با هم مرور می‌کنیم: از سیل باستانی مریخ و تصادفی کیهانی تا گردگیری مصری و آسمان‌های دود زده کانادا و آمریکا

 بهترین تصاویر فضایی هفته

  تصادف کیهانی

این عکس فروسرخ که توسط رصدخانه جمینی گرفته شده است، تصویری از تصادف دو کهکشان را نشان می‌دهد؛ تصادفی که باعث پخش و پلا شدن ستارگان این دو کهکشان شده است. این دو جزیره در هم پیچیده ستاره‌ای که در فاصله 10.5 میلیون سال نوری از زمین قرار دارند، به کهکشان‌های آنتن شهرت دارند. این نامگذاری به دلیل بازوهای دوکی شکلی است که با خروج از هسته کهکشان، شبیه به شاخک حشرات به نظر می‌رسد. این ساختارهای آنتن‌مانند که از میلیون‌ها ستاره ساخته شده‌اند، در حقیقت بازوهای مارپیچی بوده‌اند که بخشی عادی در کهکشان‌های مارپیچی به شمار می‌رود. با گذشت زمان و در اثر انحرافات گرانشی، این بازوهای مارپیچی از حالت خود خارج شده‌اند و پس از برخورد دو کهکشان به یکدیگر در 300 میلیون سال قبل، درون فضا پراکنده شده‌اند.

  بهترین تصاویر فضایی هفته

 گردگیری

ستون عظیم غبار که پس از برخاستن از بیابان‌های جنوب مصر به سوی دریای سیاه پیش می‌رود، توسط فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی در قاب تصویر ثبت شده است. دلتای رودخانه خور برکه در جنوب مصر، منطقه وسیعی با ماسه روان و رس است که همواره در معرض بادهای شدیدی قرار دارد که به واسطه وجود تپه‌های مجاور آن شکل می‌گیرند.

   بهترین تصاویر فضایی هفته

 آسمان پر ستاره

علی‌رغم نور شهرهای سراسر دره نزدیک کوه اولوداگ در جنوب ترکیه، ستارگان راه شیری با درخشندگی تمام در آسمان منطقه خودنمایی می‌کنند.

  بهترین تصاویر فضایی هفته

 سیل باستانی

دره ناهمواری که در عکس گرفته شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ مشاهده می‌شود، احتمالا در اثر سیلاب‌های تندی شکل گرفته است که حدود یک میلیارد سال قبل منطقه را شخم زده است. عوارض زمین‌شناسی متمایزی که تاریخ آنها به پس از سیلاب باز می‌گردد، در منطقه باقی مانده‌اند تا در اثر شرایط محیطی خشن و ناملایم امروز مریخ به تدریج فرسایش یابند.

  بهترین تصاویر فضایی هفته

 آسمان‌های دود زده

در این عکس چشمگیر که توسط خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده است، ستون‌های دود حاصل از آتش‌سوزی جنگل‌های کبک شمالی مشاهده می‌شود که آسمان این بخش از کانادا را پوشانده است. بادهای قدرتمند شمال‌غربی دودها را با خود به جلو هل داده‌اند، و در منطقه وسیعی از خلیج جیمز کانادا تا ایالت مین آمریکا باعث ایجاد مه‌دود و کاهش قابل توجه کیفیت هوا شده‌اند.

منبع:khabaronline.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------