بدترین"مرگ سیاه" های جهان



 

طاعون یکی از مهلک ترین بیماری هایی است که بشر تاکنون با آن رو به رو بوده است. در طول تاریخ چندین مورد بزرگ از شایع شدن این بیماری اتفاق افتاده است که مرگ انسان های زیادی منجر شده است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، بیماری طاعون که به "مرگ سیاه" نیز شهرت دارد یک نوع بیماری واگیردار باسیلی است که عامل انتقال آن نوعی کک است که با گزش آن افراد به بیماری دچار می شوند. موش یکی از اصلی ترین عوامل انتقال این کک به درون جوامع انسانی است. در طول تاریخ موارد بسیار زیادی از شیوع طاعون مشاهده شده است که بر اثر آن انسانهای زیادی جان باختند. در این مطلب شما را با تعدادی از معروفترین این شیوع ها آشنا می کنیم.

 

 

طاعون, مهلک ترین بیماری, بیماری طاعون

 

 

طاعون و شورش در مسکو

در اواخر سال 1770 میلادی اولین نشانه ها از بروز بیماری طاعون در کشور روسیه و در شهر مسکو نمایان شد. در بهار 1771 شیوع بیماری آغاز شد. مقامات مسئول در آن زمان به قرنطینه افراد بیمار و همچنین بستن بسیاری از بازارها و حمام های عمومی مبادرت کردند. این اقدام باعث ضربه خوردن شدید اقتصادی اهالی مسکو شد که به همراه یک کمبود مواد غذایی مشکلات مردم را تکمیل کرد. این مشکلات در 17 سپتامبر باعث تجمعی 1000 نفره در شهر در اعتراض به وضعیت موجود اعتراض کردند که توسط ارتش متفرق شدند. پس از مدتی نمایندگان اعزامی دولت به منطقه با سفر به شهر و ایجاد تغییراتی به بهبود وضعیت شهر کمک کردند.

 

طاعون مارسی

شیوع طاعون در شهر مارسی فرانسه در قرن هیجدهم میلادی یکی از مرگبارترین موارد شیوع طاعون در اروپا در اوایل این قرن بود. در سال 1720 میلادی شیوع این بیماری در شهر مارسی و مناطق اطراف آن 100 هزار نفر را به کام مرگ فرستاد. این شیوع تا سال 1722 ادامه داشته و سپس فروکش کرد. نکته جالب و تعجب برانگیز در این میان سرعت بالای جامعه آن زمان فرانسه برای بازیابی موقعیت خود بود تا سال های حوالی 1760 توانست وضعیت قبل از شیوع را دوباره به دست آورد. در زمان شیوع قوانین رفت و آمد سختی به این مناطق وجود داشت و دیواری را که در تصویر مشاهده می کنید به همین منظور احداث شده است.

شیوع در رم

در بین سالهای 165 تا 180 پس از میلاد طاعون در نقاط مختلف امپراتوری رم شایع شد. بنا بر نظر مورخین سربازانی که از نبرد در شرق نزدیک به رم بازگشته بودند ناقل این بیماری بودند. این بیماری در رم باعث مرگ یک سوم مبتلاین شده و بنا به نقل هایی در اوج خود تا 2000 هزار نفر را در هر روز به کام مرگ می فرستاد. بسیاری از مناطق در رم در صد زیادی از جمعیت خود را بر اثر شیوع این بیماری از دست دادند و در عین حال ارتش روم نیز ضربه بزرگی از این کاهش جمعیت و نیروی فعال خورد.تصویر بالا نشان دهنده یک گور حاوی تعدادی از قربانیان طاعون در رم باستان است.

 

 

طاعون, مهلک ترین بیماری, بیماری طاعون

 

 

طاعون یونانی

یکی از وحشتناکترین شیوع ها در دوران باستان در دولت – شهر آتن در یونان باستان در بین سالهای 427 تا 430 قبل از میلاد رخ داد. این بیماری در آن زمان از طریق بنادر موجود و به وسیله کالاهای وارداتی به شهر وارد شد و به مرگ هزاران آتنی منجر شد. این بیماری تاثیرات مخربی بر روی اقتصاد آتن و توان دفاعی آن داشت و بسیاری از مورخین یکی از علل شکست آتن در جنگ "Peloponnesian " را همین مسئله می دانند.

 

طاعون میلان

این اپیدمی که از سال 1629 تا 1631 در چندین مورد شیوع پیدا کرد بیشتر مناطق شمالی ایتالیا را تحت تاثیر قرار داده و بنا بر آمار موجود به مرگ 280 هزار نفر منجر شد. سربازان آلمانی و فرانسوی که در جریان جنگهای سی ساله در اروپا از این مناطق عبور کردند به عنوان ناقلان این بیماری شناخته شده اند. شهر میلان یکی از بزرگترین قربانیان این شیوع بود. بنا بر آمار موجود چیزی در حدود 60 هزار نفر از جمعیت 130 هزار نفری شهر میلان در این شیوع جان باختند.

 

طاعون در آمریکا

مردم بومی قاره آمریکا به طور کامل از انسان های موجود در سایر قاره ها به دور بودند و در نتیجه از بسیاری از بیماری ها نظیر طاعون به دور بودند. اما در قرن شانزدهم میلادی و با ورود اولین اروپایی ها به این قاره اولین نشانه های بروز بیماری های مختلفی از جمله طاعون در این منطقه بروز کرد. در جریان این شیوع ها بسیاری از تمدن ها مثل "آنزک" و "مایا" تعداد زیادی از جمعیت خود را از دست دادند که از جمله این افراد رهبران نظامی و اجتماعی این تمدن ها بودند. بنا بر نظر بسیاری از مورخین این شیوع در قرن شانزدهم یکی از دلایل از هم پاشیدگی تمدن های بومی قاره آمریکا بوده است./ ق پ

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------