نخستین تصاویر ناسا از منطقه اسرار آمیز خورشید



نخستین تصاویر ناسا از منطقه اسرار آمیز خورشید

تلسکوپ فضایی IRIS ناسا در نمایی بی‌سابقه از خورشید، جزئیات پایین ترین لایه‌های جو و منطقه مرموز خورشیدی را به تصویر کشیده است.

به گزارش ایسنا، تلسکوپ طیف نگار تصویربرداری منطقه رابط (IRIS) ناسا در قالب یک مأموریت دو ساله ماه ژوئن 2013 به فضا پرتاب شد؛ این فضاپیما ترکیبی از تلسکوپ ماوراء بنفش و طیف نگار است که برای تهیه تصاویر با وضوح تصویری بسیار بالا هر چند ثانیه یکبار از جو پایین‌تر خورشید طراحی شده است.

نخستین تصاویر ارسالی که تنها 21 ساعت پس از باز شدن درهای تلسکوپ تهیه شده است، جزئیات جدید و دیده نشده‌ای از جو پایین خورشید موسوم به منطقه رابط (interface region) را نشان می‌دهد.
تصاویر ساختار نازک مغناطیسی و جریان مواد در جو خورشید را نشان می دهند که حاکی از وجود مقادیر عظیم جریان انرژی در منطقه رابط است.

در این تصاویر منحصر به فرد، نحوه انتقال انرژی در منطقه پایین جو، تفاوت های چشمگیر در چگالی و دما در سرتاسر منطقه رابط حتی در بین حلقه های مواد خورشیدی با فاصله چند کیلومتری از یکدیگر دیده می شوند.
انرژی که در منطقه رابط جریان دارد، به افزایش قدرت جو پویای خورشید کمک کرده و حرارت لایه های بالایی جو خورشیدی را تا یک میلیون درجه سانتیگراد افزایش می دهند.

«جان گرانسفلد» از اعضای هیئت مدیره مأموریت علمی ناسا تأکید می کند: نخستین تصاویر تهیه شده توسط تلسکوپ IRIS ساختار نازک و شبه فیبری جو خورشید را نشان می‌دهد که پیش از این مشاهده نشده بودند؛ این دستاورد پنجره جدیدی بسوی درک جو پر انرژی خورشید گشوده است.

فضاپیما,جریان مواد در جو خورشید,ساختارخورشید,اخبار,اخبارعلمی

 

فضاپیما,جریان مواد در جو خورشید,ساختارخورشید,اخبار,اخبارعلمی

ایسنا

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------