زنان قد بلند یائسه بیشتر با خطر ابتلا به سرطان مواجهند



زنان یائسه,سرطان درزنان,علت ابتلاء به سرطان درزنان
تحقیقات نشان داد:
زنان قد بلند یائسه بیشتر با خطر ابتلا به سرطان مواجهند

نتایج تحقیقی جدید نشان می‌دهد که زنان قد بلند یائسه در خطر بالایی برای ابتلا به سرطان قرار دارند.

به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، طی این پژوهش که بر 144 هزار و 701 زن یائسه صورت گرفت، وقوع 20 هزار و 928 مورد سرطان سینه، روده بزرگ، آندومتر، کلیه، تخمدان، مقعد، تیروئید و همچنین ابتلا به میلوم متعدد و ملانوم با اندازه قد این زنان مرتبط دانسته شده است.

دکتر "جفری کابات" از دانشکده پزشکی آلبزت انیشتین دانشگاه یوشیوا نیز می‌گوید: سرطان نتیجه فرآیندهای مرتبط با رشد است پس قابل درک است که هورمون‌ها یا سایر عوامل دخیل در رشد نیز بر خطر وقوع سرطان تاثیر داشته باشند.

طبق نظر نویسندگان این تحقیق، بعضی از تغییرات ژنتیکی مرتبط با قد هم می‌تواند به خطر سرطان مربوط باشد و هنوز تحقیقات بیشتری برای درک بهتر چگونگی نقش این تغییرات ژنتیکی بر مستعد کردن افراد برای سرطان لازم است.

در این پژوهش 12 ساله بر زنان 50 تا 79 ساله، ابتدا همه زنان پرسش‌هایی را در رابطه با فعالیت بدنی، قد و وزنشان تکمیل کردند. سپس از نظر دخالت سایر عوامل نظیر سن، وزن، تحصیلات، عادات سیگار، مصرف الکل و هورمون درمانی مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان دریافتند که به ازای هر 10 سانتی‌متر افزایش در قد، 13 درصد خطر وقوع همه نوع سرطان افزایش می‌یافت. برای سرطان‌هایی نظیر ملانوم، سینه، تخمدان، آندومتر و روده بزرگ این خطر 13 تا 17 درصد و برای سرطان‌های کلیه، مقعد، تیروئید، و خون این درصد بین 23 تا 29 گزارش شد.

به گفته کابات گرچه اندازه قد، عامل خطر غیرقابل تغییر محسوب می‌شود اما می‌توان گفت که رابطه بین قد و وقوع بعضی از سرطان‌ها را با عواملی نظیر تغذیه تغییر داد.
این پژوهش در مجله انجمن تحقیقات سرطان آمریکا تحت عنوان "Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention" منتشر شده است./ایسنا

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------