ابررایانه با الهام از مغز انسان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

شرکت آی‌بی‌ام به همراه آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی امریکا به دنبال ساخت یک ابررایانه مجهز به هوش مصنوعی با الهام از شبکه عصبی مغز انسان است.

به گزارش ایسنا، هدف از این پروژه ساخت ابررایانه‌ای مجهز به هوش مصنوعی است که تراشه‌های آن شبیه سیناپس‌های موجود در مغز انسان عمل کنند.

 

ابررایانه در حال ساخت دارای آرایه‌ای متشکل  از 64 تراشه موسوم به "سیستم نوروسیناپتیک ترونورث" (TrueNorth Neurosynaptic System) متعلق به شرکت آی‌بی‌ام خواهد بود. این آرایه قدرت محاسباتی معادل 64 میلیون نورون و 16 میلیارد سیناپس دارد.

 

آی‌بی‌ام مدعی است می‌توان در آینده از ویژگی مصرف انرژی برق کمتر تراشه‌های ساخت این شرکت  برای ارتقای تلفن‌های همراه و خودروهای خودران هم استفاده کرد. در نتیجه، تراشه‌های با مصرف انرژی کمتر  تلفن همراه را مانند یک ابررایانه قدرتمند خواهند کرد.

 

رایانه‌های سنتی بر تفکر تحلیلی و زبان تمرکز دارند (قابلیت‌های سمت راست مغز انسان) و تراشه‌های نوروسیناپتیک ساخت شرکت آی‌بی‌ام بر حس‌ها و شناخت الگوها تمرکز دارند (قابلیت‌های سمت چپ مغز انسان). هدف دانشمندان حاضر در این پروژه، ترکیب‌کردن این دو قابلیت و ساخت یک ابررایانه مجهز به هوش مصنوعی است.

 

سیستم نوروسیناپتیکشرکت آی‌بی‌ام می‌تواند در زمان واقعی داده‌هایی مانند تصاویر، فیلم‌ها، اطلاعات شنیداری و متون دریافتی از حسگرهای رایانه را به نماد تبدل کند.

 

به نقل از "فیزورک"،  ساخت این ابررایانه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد زیرا تراشه‌های نوروسیناپتیک در مرحله آزمایشگاهی هستند و نمی‌توان آن‌ها را در سطح انبوه تولید کرد. با این حال، آن‌ها نویدی برای استفاده در تولید فناوری هستند که شبیه مغز انسان عمل خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------