تأثیر داشتن فرزند بر بهبود حافظه زنان/ مزیت های شناختی مادر شدن



دانشگاه کارلوس, تغییرات فیزیولوژیکی بارداری


دانشمندان به دنبال یک سری آزمایشها و تحقیقات اعلام کرده اند که مادرانی که تازه فرزندی متولد کرده اند از حافظه بصری قوی تری برخودارند و در مقایسه با زنانی که فرزندی ندارد، بهتر می‌توانند اطلاعات اطراف خود را دریافت کرده و به خاطر بسپارند.

 تحقیقات دانشمندان نشان می دهد گفته هایی که بیشتر در رابطه با ضعیف شدن حافظه مادران پس از تولد فرزندان و یا به عبارتی فراموشکاری آنها یک باور نادرست بوده است.
 
این تحقیقات نشان می دهد که فرزند داشتن موجب بهبود حافظه یک زن می شود.

ملیسا سانتیاگو از دانشگاه کارلوس آلبیزو در میامی اظهار داشت که نتایج این تحقیقات بر این باور که زنان پس از بچه دار شدن در علمکردهای شناختی و حافظه خود دچار مشکل می شوند، خط بطلان کشیده است.

سانتیاگو درحالی که نتایج تحقیقاتش را در همایش انجمن روان شناسی آمریکا ارائه می کرد، گفت: این مسئله ممکن است در میان مادران احساس نشود اما عملکرد حافظه آنها با قبل تفاوت دارد.

نتایح تحقیقات پیشین در این رابطه نتایج مختلفی به دنبال داشت و حتی برخی نشان می داد که مادر شدن به عملکرد شناختی صدمه می زند و سایرین نتایج عکس را نشان می دادند.

این درحالی است که سانتیاگو اطلاعات به دست آمده از 35 زنی که اولین فرزندان خود را به دنیا آورده اند و فرزند آنها در زمان تحقیق 10 تا 24 ماهه بوده و 35 زنی که هرگز باردار نشده اند را تحلیل کرده است.

در هر دو گروه مطالعاتی عده ای از زنان از نژاد اسپانیولی بوده اند و در تست بهره هوشی هر دو گروه شرایط مساوی داشته اند. اما به منظور بررسی حافظه بصری زنانی که فرزندی به دنیا آورده بودند عملکرد بهتری داشتند، این درحالی است که این آزمایش هفت بار تکرار شد.

ممکن است بارداری تغییرات فیزیولوژیکی برای بدن به همراه داشته باشد، اما موجب می شود که مغز عملکرد بهتری داشته باشد این عملکرد بهتر شش ماه پس از تولد کودک بر جای خود باقی می ماند و پس از آن به حالت عادی باز می گردد.

این محقق اظهار داشت که این نتایج باید روی گروه های بزرگتری از زنان با قومیتهای مختلف در طی یک دوره بلند تر مورد بررسی قرار گیرد./خبرگزاری مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------