سرعت فعلی اینترنت برای مصارف خانگی هم كم است



 

سرعت فعلی اینترنت برای مصارف خانگی هم كم است

 

یك كارشناس شبكه تاكید كرد: سرعت اینترنت در كشور در مقایسه با سایر كشورها حتی برای مصرف خانگی هم كم است، در حالی كه در برخی كشورها برای مصرف خانگی سرعت های بیش تری ارائه می شود.

محسن قدمیاری در گفت وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: ما در دستیابی به دولت الكترونیكی با مشکلاتی روبه رو هستیم، یکی از این مشکلات بستر و پهنای باند محدود و سرعت ۱۲۸ kbps است كه برای مصرف كنندگان خانگی (که قسمت عمده کاربران در حوزه خدمات دولت الکترونیکی هستند) در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: این پهنای باند در نظر گرفته شده جهت کاربران خانگی هم به صورت اختصاصی نبوده و بیش تر به صورت اشتراكی از سوی ارایه دهندگان اینترنت در اختیار عموم مردم قرار می گیرد و این خود زمینه ساز مشكل اساسی دیگری است و برروی همین سرعت كم هم نمی توان حساب باز كرد.

این كارشناس افزود: گاهی سرعت اینترنت خطوط پرسرعت ADSL حتی قدرت ثابت بودن را هم ندارند و بعضی اوقات از خط دایل آپ هم كندتر هستند.

وی ادامه داد: مشکل اشتراکی بودن پهنای باند و ثابت نبودن آن، تنها مربوط به خطوط پرسرعت ADSL نبوده بلکه این معضل گریبانگیر سایر تکنولوژی ها مانند دایل آپ، وایمكس و GPRS نیز می شود.

به گفته این كارشناس شبكه، یک خط ADSL در سطح جهانی تقریبا توانایی ارائه پهنای باندی در حدود ۱۲.۰ مگابیت بر ثانیه را داراست در حالی که بیش ترین سرعتی که در حال حاضر به کاربران این حوزه در كشور ارائه می شود، سرعت ۲.۰ مگابیت بر ثانیه است که این سرعت برای کاربران غیرخانگی درنظر گرفته شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر امکان تهیه ADSL۲+ در ایران توسط شرکت ها با سرعت ۲.۰ مگابیت بر ثانیه جهت کاربران غیرخانگی فراهم شده و این در حالی است که این خط توانایی ارائه سرعت ۲۴.۰ مگابیت بر ثانیه را داراست و این نشان دهنده فاصله ما با استانداردهای بین المللی است.

این كارشناس بیان كرد: ما نیز به عنوان یکی از شركت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری و فناوری اطلاعات در حال حاضر همزمان از دو خط وایمکس و ADSL استفاده می کنیم، به این خاطر که قسمتی از کار ما به اینترنت وابسته بود و قطع شدن و کندی اینترنت می تواند خللی کلی در کار شرکت ایجاد كند.

به گفته او با این حال همواره یکی از مشکلات عمده و اساسی ما با وجود هزینه بالای استفاده از این خطوط بدون محدودیت ترافیک، فقدان اطمینان به پایداری سرعت و کیفیت خط است.

قدمیاری تصریح كرد: در حال حاضر شرکت مخابرات به افزایش پهنای باند در داخل کشور اقدام كرده است و این گامی است به جلو که حداقل باعث بهبود سرعت در بین سرویس دهندگان داخلی خواهد شد اما هزینه استفاده از این زیرساخت هم چنان بالاست و از طرفی باید درباره افزایش پهنای باند کلی اینترنت در کشور نیز گام برداشت چراکه یکی از اهداف استفاده از اینترنت پیمودن هرچه سریع تر حد و مرزها و فاصله های فیزیکی است.

وی ادامه داد: یكی از مشكلات اساسی که درباره سرعت اینترنت به وضوح به چشم می آید، هنگام ثبت نام ها و بازدید از اعلام نتایج سایت ها و... است که این مشکل بیشتر از کندی سرعت اینترنت چه در سمت سرویس گیرنده و چه در سمت سرویس دهنده ناشی است.

این كارشناس درباره اینكه با وجود افزایش بسترهای ارتباطی، ضریب نفوذ ADSL تا چه اندازه است گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در راستای استفاده از اینترنت و به تبع استفاده از خدمات و سرویس های آن موجود است، فقدان پوشش دهی کامل و مناسب نقطه اتصال در سطح کشور است؛ این نقاط اتصال صرف نظر از نوع تکنولوژی در شهرهای بزرگ بیش تر دیده می شود و هم چنان در حال افزایش است.

او ادامه داد: این در حالی است که قیمت اینترنت در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار گران بوده و هم چنین كیفیت اینترنت در ایران نسبت به سایر كشورها در حد قابل قبولی نیست که این نیازمند برنامه ریزی دقیق تر و هم چنین حمایت بیش تر دولت است.

قدمیاری در پایان تاكید كرد: برخی از این مشكلات به زیرساخت ارتباطی در کشور مربوط است و نا گفته نماند که سرورها و سایر تجهیزات مورد استفاده در مخابرات و سایر سرویس دهندگان اینترنتی نیز در این آشفتگی هر کدام سهم خود را دارند.../ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------