لمس غیرتهاجمی مغز برای تشخیص زودهنگام آلزایمر



اخبار , اخبار علمی,تشخیص زودهنگام آلزایمر,تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی

 

مغز را نمی‌توان بدون استفاده از یک فرآیند بسیار تهاجمی لمس کرد، اما اکنون محققان فرانسوی یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی از مغز را با استفاده از ام‌آرآی طراحی کرده‌اند که اطلاعات مشابه لمس فیزیکی را در اختیار می‌گذارد.

از این روش در نهایت می‌توان برای تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی یا آلزایمر بهره برد.


استفان کاتلین، یکی از مولفان این تحقیق از موسسه تحقیقات پزشکی و سلامت فرانسه گفت: بیماری آلزایمر، صرع، ام‌اس و ازدیاد غیر عادی مایع مغز شامل تغییراتی در سفتی بافت‌های مغز هستند. رویکرد جدید، شناسایی آن‌ها را امکان‌پذیر کرده و می‌تواند برای اجتناب از نمونه‌گیری مغزی مورد استفاده قرار بگیرد.

بسیاری از بیماری‌ها شامل تغییر در بافت هستند که در تغییر در یکی از ویژگی‌های مکانیکی‌شان مانند حالت ارتجاعی بازتاب پیدا می‌کند.

پزشکان با استفاده از حساسیت دستها و دانش دقیق‌شان در مورد بدن، از طریق روشی موسوم به لمس می‌توانند اندازه و سفتی یک تومور، وجود غدد لنفاوی ملتهب یا اندازه و موقعیت جنین در رحم مادر را ارزیابی کنند.

این شیوه اکنون با روش‌های مدرنتری که به پزشکان نشانگرهایی از انعطاف‌پذیری را در یک بافت زیستی ارائه می‌کنند، تکمیل یا جایگزین شده است. این روشها بر اساس تولید و شناسایی امواجی است که در سراسر بدن با سرعتهای متفاوت بسته به سفتی بافت‌ها منتشر می‌شوند.

اما این روش نمی‌تواند بر روی مغز که با جمجمه و مایع مغزی نخاعی حفاظت شده، اعمال شود و اعمال امواج خارجی برای ارزیابی بافت‌ها بسیار مشکل است.

محققان با استفاده از ام‌آرآی در رویکرد جدید خود توانستند با موفقیت امواج برشی طبیعی در مغز را با بکارگیری روشهای محاسباتی موسوم به همبستگی صوتی شناسایی کنند.

آن‌ها از این طریق توانستند تصاویری از انعطاف‌پذیری مغز تولید کنند.

اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------