سال ۲۰۱۲ پایان زمین نیست



 

 

زمین , پایان زمین

 

در حالی که اعلام می شود سال ۲۰۱۲ پدیده های نجومی ساکنان زمین را تهدید می کنند ولی محققان نجومی اوج فعالیت های خورشید و گذر سیاره زهره از مقابل خورشید را از پدیده های نجومی این سال می دانند که هیج کدام آنها تهدیدی برای حیات زمین نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، خورشید پیوسته در حال فعالیت است و اغلب آثار این فعالیتها به زمین می رسد. فعالیت لکه های خورشید، توفانهای خورشیدی و زبانه های خورشیدی از این فعالیتها هستند که بر روی زمین شاهد زیباترین صحنه های ناشی از فعالیت خورشید هستیم که به آن شفق قطبی می گویند.

توفانهای خورشیدی که هرازگاهی در سطح خورشید اتفاق می افتد در واقع ذرات باردار بسیار پر انرژی هستند که با سرعت هزار کیلومتر در ساعت خورشید را ترک می کنند و خود را به فضای میان سیارات می رسانند.

سال ۲۰۱۲ سال اوج فعالیت های خورشید است. این پدیده و پدیده نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید به عنوان مهمترین رخدادهای سال ۲۰۱۲ مورد توجه محققان نجومی جهانی قرار گرفته است.

اما برخی ها با استناد به این پدیده های نجومی ادعا دارند که سال ۲۰۱۲ سال پایان عمر زمین است. این ادعا بر آمده از تقویم مایاها و پیش بینی پایان دنیا در سال ۲۰۱۲ است. این در حالی است که دانشمندان با ارائه دلایل علمی و آمارها، بر غیرواقعی بودن این فجایع احتمالی تاکید کردند به گونه ای که دبیر انجمن نجوم اهواز تاکید می کند در صورتی که خورشید به اوج خود نرسد زمین یخ می بندد.

مهمترین رخداد نجومی ۲۰۱۲

خسرو جعفری زاده با اشاره به پدیده های مهم نجومی در سال ۲۰۱۲ افزود: در سال جاری میلادی شاهد دو پدیده زبیای نجومی خواهیم بود که یکی از آنها گذر سیاره زهره از مقابل خورشید و دیگری اوج فعالیت های خورشیدی است.

دبیر انجوم نجوم اهواز با بیان اینکه فعالیت های خورشیدی هر ۱۱ سال به اوج می رسد، اظهار داشت: زمانی که خورشید به اوج فعالیت های خود می رسد، تعداد لکه های خورشید و توفانهای خورشیدی بیشتر می شود.

وی ادامه داد: درصورتی که دوره تناوب فعالیت های خورشیدی با اختلال مواجه شود و فعالیت های خورشیدی به اوج خود نرسد زمین یخ می بندد از این رو است که در برخی از سالها شاهد سرمای بیش از حد بر روی کره زمین هستیم.

جعفری زاده با تاکید بر اینکه در سال ۲۰۱۲ شاهد اوج فعالیت های خورشید هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر این اتفاق در حال رخ دادن است و این فعالیت ها به حدی می رسد که می توان حتی با استفاده از شیشه های جوشکاری لکه های خورشیدی را مشاهده کرد.

این ستاره شناس با تاکید بر اینکه خورشید سال میلادی جدید از نظر تعداد زیاد لکه ها بسیار خوب شروع کرده است، یادآور شد: بر اساس پیش بینی ها این روند ادامه خواهد داشت به گونه ای که نمایش زیبایی از شفقهای قطبی را شاهد خواهیم بود.

جعفری زاده به بیان نحوه رصد لکه های خورشیدی پرداخت و خاطرنشان کرد: در صورتی که رصدگران از تلسکوپهای بازتابی استفاده می کنند لازم است تا فیلتر را در جلوی تلسکوپ قرار دهند. برخی از تلسکوپها دارای درپوشی هستند که در آن یک سوراخ کوچکی قرار دارد، بهتر است تا فیلتر را در پشت آن نصب کنند و درپوش را بر روی تلسکوپ قرار دهند.

دبیر انجمن نجوم اهواز ضمن هشدار به رصدگران برای مشاهده این پدیده نجومی ادامه داد: رصدگران باید مراقب باشند که به فیلترها در اثر خراش آسیبی وارد نشده باشد ضمن آنکه به هیچ وجه از تلسکوپی که بر روی درپوش آن فیلتر نصب نشده باشد برای رصد خورشید استفاده نکنند.

سال ۲۰۱۲ سال پایان زمین نسیت

جعفری زاده با تاکید بر اینکه در سال ۲۰۱۲ هیچ پدیده نجومی که باعث تهدید ساکنان زمین شود رخ نخواهد داد، گفت: اعلام شد که زمین در سال ۲۰۱۲ از بین می رود در حالی که در این سال دو واقعه زیبای نجومی را شاهد خواهیم بود.... /  گزارش : خبرگزارى مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------