خون اژدهای کومودو خواص ضدمیکروبی دارد



اخبار,اخبار علمی وآموزشی,اژدهای کومودو

برخلاف اینکه اژدهای کومودو بزاقی به شدت سمی دارد که شکارهایش را به راحتی از پا درمی‌آورد، خون این جانور قابلیت ضدمیکروبی دارد که آن را در مقابل انواع عفونت‌ها مقاومت می‌کند.

به گزارش  آنا ، محققان در مطالعات خود دریافتند که خون اژدهای کومادو حاوی پروتئین‌هایی است که خاصیت ضدمیکروبی به این جانور می‌بخشد و به آن کمک می‌کند بتواند انواع عفونت‌های میکروبی را تحمل کند.

 

پژوهشگران معتقدند که این پروتئین‌های ضدمیکروبی به دانشمندان کمک می کند تا بتوانند داروهای جدیدی برای باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بسازند.

 

در اژدهای کومودو که گونه‌ای از مارمولک‌ها به شمار می‌روند و تنها در اندونزی یافت می‌شوند، باکتری‌های مضر به عنوان یک سلاح عمل می‌کنند. این مارمولک‌ها در بزاق دهان خود حدود 57 گونه باکتری دارند. دانشمندان معتقدند که این باکتری‌ها با این شکارچی کمک می‌کند تا طعمه‌های خود را به دام بیندازد و آنها را از پا درآورند.

 

مطالعات پیشین حاکی از آن بود که اژدهای کوم,دو با توجه به باکترب‌هایی که در بزاق خود دارد نسبت به انواع میکروب‌ها مصونیت دارد. در واقع، دانشمندان بر این باورند که سرم بزاقی، نوعی فعالیت آنتی باکتریال در گونه‌های اژدهای کومودو آغاز می‌کند.

 

محققان دانشگاه جورج میسون به دنبال آن هستند که دریابند آیا پپتیدهای آنتی‌باکتریال دارای کاتیون‌های فعال که جزء پروتئین‌های لازم برای سیستم ایمنی بیشتر حیوانات هستند، قدرتمند هستند.

 

پپتیدهای آنتی باکتریال دارای کاتیون‌های فعال یا CAMPs دارای بار مثبت هستند بنابراین دانشمندان از هیدروژل‌هایی با بار منفی برای به دست آوردن این پروتئین‌ها از خون اژدهای کومودو استفاده کردند.

 

تلاش محققان باعث به دست آمدن 48 نوع CAMPs شد. دانشمندان تمام این پپتیدها را از «هیستون»، پروتئینی با خاصیت آنتی‌باکتریال به دست آوردند. محققان هشت نوع از این پپتیدها را سنتز کردند و در برابر دو نوع باکتری مقاوم موسوم به «سودوموناس» و «استافیلوکوکوس» مورد آزمایش قرار دادند.

 

هفت نوع از این پپتیدها در مقابل باکتری‌ها با موفقیت واکنش نشان دادند و مبارزه کردند اما پپتید هشتم نتوانست در مقابل باکتری سودوموناس مقاومت کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------