چتر آفتابی برای نجات دیوار مرجانی



اخبار,اخبار علمی وآموزشی,چتر آفتابی برای نجات دیوار مرجانی

دیواره مرجانی استرالیا که طولانی‌ترین صخره زنده کره زمین است، در معرض نابودی قرار گرفته و اکنون راهی عجیب برای نجات آن پیشنهاد شده است. .

به گزارش آنا ، دیواره مرجانی یکی از آخرین میراث طبیعی عظیم باقی‌مانده برای زمین است که به دلیل گرم شدن آب اقیانوس و برهم خوردن تعادل آب اقیانوس در حال نابودی‌ است. این دیواره که به‌ طول بیش از 2200 کیلومتر در ساحل استرالیا امتداد دارد، در حال مرگ است و مرگ آن می‌تواند فاجعه‌ای زیست‌محیطی برای اقیانوس و آبزیانی باشد که در آن زندگی می‌کنند. تاکنون روش‌های مختلفی از جمله محدودیت ماهیگیری و تردد برای جلوگیری از تخریب این دیواره به‌ کار گرفته شده است که کارآیی نداشته‌اند اما اکنون پیشنهاد عجیب و تازه‌ای ارائه شده است.

 

یک تیم پژوهشی دانشگاهی پیشنهاد داده‌اند که ابرهای نزدیک سطح دریا در این منطقه را با ذرات بسیار ریز نمک سنگین و به آب نزدیک کنند. این کار به‌ منزله تشکیل یک مه مصنوعی و سفید روی سطح آب است که گرمای آفتاب را از آب دور می‌کند و روند گرم‌تر شدن این منطقه را کند می‌کند. هیچ برآوردی از تجهیزات و تعداد کشتی‌هایی که برای ایجاد این چتر 2200 کیلومتری نیاز است انجام نشده است و هنوز هیچ امیدی برای تأمین بودجه چنین طرح بی‌سابقه‌ای وجود ندارد.

 

مشابه چنین طرحی برای نجات جنگل‌ها نیز ارائه شده بود که در آن روی خشکی یک مه مصنوعی ایجاد شود تا درختان از گرمای بیش‌از حد در امان بمانند اما این طرح نیز اجرایی نشد. در صورتی که پژوهشگران بتوانند راهی برای اثبات عملی بودن و نتیجه‌بخش بودن این طرح بیابند، با اجرای آن شاید درمانی برای بسیاری از مناطق زمین که در معرض نابودی به دلیل گرمایش هستند ابداع شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------