باورهای غلط اختراعی



 

به نظر شما چند سال از اختراع هایی مثل صابون و یا خمیر دندان می گذرد؟ مطمئن هستیم که با مطالعه این مطلب نظر شما به کلی در مورد تاریخ این اختراعات تغییر خواهد کرد.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، بسیاری از ما تصور می کنیم که بعضی از وسایل و فعالیت هایی که ما امروزه انجام میدهیم به تازگی به دنیا معرفی شده اند اما حقیقت این است که بسیاری از این ابداعات و اختراعات به گذشته بسیار دور برمی گردند. در این مطلب شما را با تعدادی از ابداعات و اختراعات آشنا می کنیم.

 

فوتبال

آیا تصور می کنید که محبوبترین ورزش حال حاضر جهان چند سال قبل اختراع شده است ؟ یک صد سال ؟ دویست سال؟ باید به شما بگوییم که این حدس ها اشتباه است. در حقیقت باید گفت که قدمت این بازی ها به زمان امپراتوری های روم و یونان باستان باز می گردد. نویسندگان در روم در سالهایی بین 106 تا 43 سال قبل از میلاد مسیح (ع) از بازی با توپ که در آن از پا استفاده می شده است نوشته اند. در همین حال نویسندگان چینی از یک تمرین در ارتش چین در فاصله بین قرن 3 تا 1 قبل از میلاد مسیح با توپهایی از جنس چرم در بین سربازان خبر می دهند.

 

اختراع , خمیر دندان  , باورهای غلط اختراعی , شستشوی دندان

 

مسواک

این مورد برای بسیاری از مسلمانان جهان بسیار آشنا است. در حقیقت باید گفت که این دین مبین اسلام بود که برای اولین بار به صورت اختصاصی علاوه بر تاکید بر رعایت بهداشت بر بحث بهداشت دهان و دندان نیز تاکید خاص کرد. باید گفت که در آن زمان با استفاده از چوبهای خاصی مسلمانان به شستن و تمیز کردن دندانهای خود می پرداختند و در طول سالها این سنت پسندیده از کشورهای اسلامی به سایر نقاط جهان منتقل شده است.

 

 

اختراع , خمیر دندان  , باورهای غلط اختراعی , شستشوی دندان

 

وسایل جراحی

باید گفت که مصریان باستان از جمله اولین تمدن هایی بودند که وسایل جراحی را طراحی کرده و ساختند. بسیاری از کارشناسان و مورخان دلیل این امر را وجود سنت مومیایی کردن در مصر باستان می دانند. در تمدن مصر پزشکان و مومیاگران سعی می کردند تا با هر وسیله ممکن اعضای و یا نسوج کی از هم فاصله گرفته و یا جدا شده اند را به هم پیوند دهند. اولین موارد ذکر شده در مورد استفاده از وسایل جراحی در مصر باستان به 4 هزار سال قبل برمی گردد.

 

 

اختراع , خمیر دندان  , باورهای غلط اختراعی , شستشوی دندان

 

نقشه

شاید بسیاری از مردم از قدمت واقعی نقشه ها اطلاع نداشته باشند.در سال 1930 میلادی و در کشور عراق تکیه ای از کاغذی بسیار باستانی که قدمت آن به حدود 2300 تا 2500 سال قبل از میلاد مسیح باز می گشت کشف شد. این کاغذ که اندازه ای در حدود 7.6 در 6.8 سانتی متر داشت مکانی در بین دو تپه در آن زمان را تشریح می کرد که یک رود از میان آن عبور می کرده است. این یافته به عنوان قدیمی ترین نوع نقشه که تاکنون کشف شده است شناخته می شود.

 

صابون

بسیاری از ما تصور می کنیم که اختراع صابون به اوایل قرن بیستم برمی گردد اما باید به شما بگوییم که اولین مورد استفاده از مواد صابونی شکل به 2800 سال قبل از میلاد در بابل باز می گردد. بر اساس نوشته های بدست آمده در مورد آن دوران ماده ای از ترکیب آب ، روغن گیاه سنا و ماده ای قلیایی برای تهیه نوعی صابون استفاده شده است. در مصر باستان و بر طبق نوشته های بدست آمده ازترکیب چندین نوع روغن گیاهی و جانوری به همراه مواد قلیایی برای تهیه موادی صابونی برای حمام کردن استفاده می شده است. در آن زمان همچنین از این ماده برای پاک کردن و شستشوی پشم نیز استفاده می شده است.

 

کارگاه کشتی سازی

دریانوردی نیز از جمله صنایع و حرفه های بسیار قدیمی در تاریخ بشریت است اما سابقه کارگاه های کشتی سازی آنچنان طولانی به نظر نمی رسد. باید گفت که اولین کارگاه کشتی سازی در دنیا در کشور هندوستان امروزی و در منطقه گجرات در حدود 2400 سال پیش از میلاد ساخته شده است. این کارگاه در آن زمان نقش زیادی در توسعه کشتی رانی در مناطق مختلف اقیانوس هند داشت. تقریبا در همان دوران در سواحل کشور یونان نیز کارگاه های کشتی سازی تاسیس شدند.

 

خمیردندان

اولین نشانه از تولید ماده ای برای شستشوی دندان ها به قرن 4 پس از میلاد بازمیگردد که ظاهرا در آن دوران از ترکیب گل سوسن و زنبق ماده ای برای شتشوی دندان به دست آمده است. در هر حال مواد شوینده دندان تا قرن 19 میلادی خیلی مورد استفاده قرار نمی گرفتند. رومی و یونانیان نیز با اضافه کردن موادی سعی در بهبود خمیردندان های اولیه داشتند. در قرن 9 میلادی ایرانیانی که در اسپانیا آن روز که تحت حکومت اسلامی بود یک نوع خمیر دندان ساختند که در بخش هایی از جهان اسلام مورد استفاده قرار گرفت. ترکیبات آن ماده امروزه نامشخص است../باشگاه خبرنگاران جوان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------