طراحی بازی موبایل برای مقابله با زوال عقل!/پیشنهاد محققان دانشگاه کمبریج برای تقویت حافظه



 اخبارعلمی,خبرهای  علمی , زوال عقل

دانشمندان مغز و اعصاب بریتانیا اپلیکیشنی طراحی کرده‌اند که گفته می‌شود به بیماران در مراحل ابتدایی زوال عقل (Dementia) کمک می‌کند تا حافظه خود را تقویت کنند. این اپلیکیشن که گیم-شو (Game Show) نام دارد، همچنین اختلال‌های شناختی این بیماران را در مراحل اولیه این بیماری کنترل می‌کند.

 به گزارش دویچه وله،محققان دانشگاه کمبریج که این اپلیکیشن را نظیر مسابقات تلویزیونی حافظه‌سنجی طراحی کرده‌اند، و تاثیر آن را بر شناخت و انگیزه بیماران سنجیده‌اند، بر اساس یافته‌هایشان می‌گویند حافظه اپیزودیک (رویدادی) بیمارانی که برای یک ماه با این اپلیکیشن بازی کرده‌اند ۴۰ درصد رشد داشته است.

 

جرج ساولیچ که رهبری تیم تحقیق در دانشگاه کمبریج را برعهده دارد، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «امیدواریم از یافته‌های این تحقیق در تحقیقات آتی مرتبط با سلامت سالمندی و بیماری آلزایمر خفیف هم بتوانیم استفاده کنیم.»

 

زوال عقل یکی از بیماری‌های فراگیر در جهان است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ۵/ ۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۵ از این بیماری رنج می‌برده‌اند و این رقم در پی رشد امید به زندگی و افزایش سن جوامع به سرعت در حال افزایش است. هم‌اکنون تنها در بریتانیا ۸۵۰ هزار نفر از این بیماری رنج می‌برند که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۵ به بالای یک میلیون نفر برسد.

 

بیماری زوال عقل در حال حاضر درمان‌پذیر نیست و تنها چند دارو وجود دارند که برای تسکین علایم بیماری توصیه می‌شوند. از علایم این بیماری می‌توان به ضعف تدریجی حافظه، قدرت تفکر و تشخیص موقعیت جغرافیایی و در نهایت از دست دادن توانایی انجام امور روزانه اشاره کرد.

 

باربارا ساهاکیان، یکی از محققان تیم تحقیق دانشگاه کمبریج، به نشریه تلگراف می‌گوید که بازی‌های مرتبط با تربیت مغز به طور کلی می‌توانند سودمند باشد در صورتی که "مبتنی بر تحقیقات صحیح" تولید شده باشد. به گفته او بازی ساخته‌ی این گروه این امکان را دارد که با توجه به وضعیت هر شخص تغییر داده شود و جذاب‌تر گردد.

 

جرج ساولیچ نیز درباره نتایج تحقیق دانشگاه کمبریج که در نشریه بین‌المللی روان داروشناسی اعصاب می‌گوید که نتایج نشان می‌دهد هم‌زمان با بالا رفتن بازدهی حافظه، بیماران قابلیت ضبط اطلاعات بصری پیچیده‌تری را یافته‌اند.

 

با این‌همه شماری از دیگر محققان معتقدند که نتایج این تحقیق اگرچه دلگرم‌کننده است اما نظر دادن درباره موفقیت این اپلیکیشن تنها زمانی ممکن است که در گروه‌های بزرگ‌تر آزمایش شود. این اپلیکیشن در حال حاضر تنها روی ۴۲ بیمار بالای ۴۵ سال که اختلال شناختی خفیف دارند آزمایش شده است.

 

گفته می‌شود آزمایش‌های وسیع‌تر این اپلیکیشن برای محاسبه میزان طول مدت بهبود ایجاد شده در بیمار در راه است.

 

 

اخبار علمی - خبرآنلاین

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------