شیرجه جونو برای کشف راز لکه قرمز مشتری



جونو تاکنون با عکس‌های خارق‌العاده که از مشتری ارسال کرده دانشمندان را هیجان زده کرده است اما این فضاپیما قرار است ۱۰ جولای شیرجه‌ای به سمت لکه قرمز بزرگ مشتری داشته باشد تا شاید رازهای آن را کشف کند.

 به گزارش خبرآنلاین،لکه سرخ بزرگ نام بزرگ‌ترین توفان عظیم چرخان در سطح سیاره ه مشتری است. این توفان در راستای کمربندها و منطقه‌های مشتری جریان دارد. ، قرار است اين فضاپيما در فاصله چند هزار كيلومتري از لكه قرمز بزرگ قرار  بگیرد تا شايد بتواند از معماي اين توفان غول‌پيكر سردرآورد و در عين‌حال تصاويري با كيفيت بالا از آن به ثبت برساند.

 

چهارم جولاي اولين سالگرد رسيدن فضاپيماي جونو به مدار سياره مشتري بود و رصد‌هاي اوليه اين سياره را مكاني خشمگين‌تر و آشفته‌تر از آني كه تصور مي‌شد نمايش داد و واضح‌ترين منطقه اين سياره نيز نقطه سرخ بزرگي است كه وسعتي برابر 16 هزار كيلومتر دارد و قدمت آن در حدود 350 سال تخمين زده شده‌است.این اولین باری است که انسان موفق به مشاهده نزدیک ویژگی‌های عظیم این توفان که از سال 1830 کشف شده، خواهد شد. این منطقه احتمالا از 350 سال پیش این چنین درگیر توفان بوده است.

 

  اخبارعلمی ,خبرهای علمی , مشتری

 

 اسکات بولتن، محقق ارشد جونو از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو می‌گوید: نقطه قرمز عظیم اسرارآمیز مشتری احتمالا شناخته شده‌ترین ویژگی این سیاره به حساب می‌آید. این توفان قرن‌هاست که روی بزرگترین سیاره منظومه شمسی می‌وزد.

 

 حال جونو به کمک تجهیزات علمی نفوذ در ابر با شیرجه‌ای تاریخی به مطالعه اعماق و ریشه این توفان خواهد پرداخت و این مطالعه به درک چگونگی و نحوه عملکرد این طوفان کمک خواهد کرد.

 

جونو در تاريخ 11 جولاي مستقيم به سوي اين نقطه سرخ پرواز خواهد كرد و در ارتفاع 9012 كيلومتري از آن قرار خواهد گرفت. هشت ابزار فضاپيما،‌از جمله ابزار عكسبرداري آن در اين زمان روشن شده و به مطالعه توفان می‌پردازند. 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------