کاوشگری که برای کشف اسرار عطارد می‌رود



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی,سیاره عطارد

سیاره عطارد از جمله سیاره‌هایی است که اطلاعات چندانی از آن در اختیار اخترشناسان نیست،‌ اما این شرایط به زودی و با راهی شدن کاوشگری که قرار است برخی رازهای نزدیک‌ترین سیاره سامانه خورشیدی به خورشید را آشکار کند،‌دچار تغییر خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کاوشگر بپی‌کلمبو (bepicolombo) در سال 2018 سفر خود را آغاز خواهد کرد. سفر این کاوشگر پروژه مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس هوافضای ژاپن (JAXA) است. این کاوشگر حاوی دو ماهواره اروپایی و ژاپنی است كه قرار است از سال 2024 عطارد را در مدارهای مختلف رصد كنند.

 

تا به حال تنها دو کاوشگر توانسته‌اند به نزدیکی عطارد برسند. مسنجر آخرين اين كاوشگرها بود كه ناسا از طريق آن توانست موفقیت‌هاي زیادی کسب كند. اين كاوشگر توانست بیش از چهارهزار بار در مدار عطارد بگردد و بیش از 250 هزار تصویر به زمين ارسال کند. مسنجر در نهايت در سال 2015 طبق برنامه‌ریزی قبلی به دلیل تمام شدن سوخت بر سطح این سیاره سقوط کرد.

 

کاوشگرهای ارسالي به عطارد باید بسیار مقاوم باشند و بتوانند در برابر نوسانات شدید دمايي مقاوم باشند كه ايجاد چنين ويژگي برای مهندسان و سازندگان این فضاپیماها چالشي بزرگ به شمار مي‌رود. علاوه بر اين عطارد ویژگی‌های نامطلوب خاص خود را دارد، از جمله این که یک شبانه‌روز آن در حدود 176 روز زمینی است، به بياني ديگر خورشید در عطارد هر 176 روز یک بار طلوع می‌کند.

 

عطارد سیاره‌ای بسیار داغ است اما نه در آن حد كه از سياره‌اي تا اين حد نزديك به خورشيد انتظار می‌رود. سياره ونوس از دماي بالاتري نسبت به عطارد برخوردار است، عطارد برخلاف ونوس فاقد اتمسفر است و بنابراین گرما را بازمی‌تاباند. دما در اين سیاره بین منفی 170 تا مثبت 425 درجه در نوسان است.

 

عطارد کوچک‌ترین سیاره سامانه خورشيدي و نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است، با این حال گردشی منظم در مدار خود دارد. مدار اين سياره به دور خورشید ثبات ندارد و دائما بزرگ‌تر می‌شود و علت اين پديده جاذبه سیاره مشتری است که عطارد را به‌ آرامی از این مدار خارج می‌سازد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------