ساخت نخستین واحد حافظه شیمیایی تک‌بیتی دنیا



  اخبارعلمی,خبرهای  علمی, حافظه شیمیایی تک‌بیتی

دانشمندان لهستانی موفق به ساخت نخستین واحد حافظه شیمیایی تک‌بیتی دنیا موسوم به "چیت" شدند.

 به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه فیز، در علم رایانه­‌های کلاسیک، اطلاعات در بیت و در علم رایانه کوانتومی، اطلاعات در بیت­‌های کوانتومی یا کوبیت­‌ها ذخیره می­‌شود.

 

دانشمندان «موسسه شیمی فیزیک» آکادمی علوم لهستان به تازگی ثابت کرده­‌اند شیمی هم می­‌تواند اساسی مناسب برای ذخیره­‌سازی اطلاعات باشد.

 

بیت شیمیایی جدید آن­ها موسوم به "چیت" (chit)، آرایه­‌ای ساده متشکل از سه قطره کوچک است که در تماس با هم قرار دارند و در آن­ها واکنش­‌های نوسانی رخ می­‌دهد.

 

در حافظه الکترونیکی معمولی، صفرها و یک­‌ها توسط پدیده­‌های فیزیکی مانند جریان الکتریسیته یا تغییر در ویژگی­‌های الکتریکی یا مغناطیسی، ثبت، ذخیره و خوانده می‌شود.

 

با این حال، حافظه جدید مبتنی بر پدیده‌­های شیمیایی است و در اینجا یک بیت منفرد در سه قطره­ هم­جوار ذخیره می­‌شود. بین این قطره­‌ها، واکنش­‌های شیمیایی به طور ثابت، دورانی و در حالتی کاملا تعریف­ شده، ایجاد می­‌شوند.

 

گفته می­‌شود بیت شیمیایی جدید دارای پتانسیل بالاتری در مقایسه با بیت­‌های موجود است. با این حال، واکنش­‌های این حافظه فقط مسئول ذخیره­‌سازی اطلاعات­ اند اما ثبت و خوانش این اطلاعات هنوز نیازمند شیوه­‌های جدید است.

 

به نظر می­‌رسد هنوز سال­‌های زیادی تا کاربردی شدن کامل این حافظه شیمیایی و تبدیل شدن آن به بخشی از رایانه­‌های شیمیایی آینده فاصله است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------