در بارداری آزمایشگاهی سن مردان هم مهم است



  اخبارعلمی,خبرهای  علمی , بارداری

نتیجه یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که برای بارداری آزمایشگاهی (آی‌وی‌اف) سن مرد هم به اندازه سن زن برای موفقیت بارداری اهمیت دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌بی‌سی، پیشتر تصور بر این بود که تنها سن زنان در نتیجه لقاح آزمایشگاهی تاثیر تعیین کننده دارد.

 

پژوهشگران دانشکده پزشکی هاروارد در آمریکا به این نتیجه رسیدند که احتمال بچه‌دار شدن مردان مسن‌تر از یک همسر هم سن و سال خودشان، از مردان جوان‌تر کمتر است.

 

به عنوان مثال، در زوجی که زن زیر ۳۰ سال دارد، احتمال بچه‌دار شدنش از مردان ۴۰ تا ۴۲ سال کمتر از مردان ۳۰ تا ۳۵ ساله در آی‌وی‌اف است.

 

 به عبارت دیگر، همسران مردان ۴۰ تا ۴۲ ساله ۴۶ درصد شانس بچه‌دار شدن را دارند در حالیکه این احتمال برای زنان مردان ۳۰ تا ۳۵ ساله، ۷۳ درصد است.

 

به همین قسم، شانس بچه‌دار شدن زنان در میان سن ۳۵ تا ۴۰ با مردانی جوان‌تر از خودشان، نسبت به همسر بزرگتر از خودشان، بیشتر است.

 

با این حال محققان می‌گویند هنوز سن زنان در احتمال حاملگی برای زوج‌های نابارور از سن مردان تاثیر بیشتری دارد.

 

برای این پژوهش، سیکل‌های حدود ۱۹۰۰۰ لقاح مصنوعی در ۷۷۵۳ زوج در یک مرکزی بزرگ آی‌وی‌اف در بوستون آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ بررسی شده است.

 

دکتر لورا دوج، یکی از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید که افزایش سن مرد با کاهش بروز حاملگی، افزایش زمان حاملگی و افزایش خطر سقط جنین ارتباط دارد.

 

دکتر دوج گفت: تغییراتی مثل اختلال مایع منی، افزایش آسیب دی‌ان‌ای در اسپرم بر لقاح، لانه‌گزینی و رشد جنین تاثیر دارد.

 

او اما تأکید کرد که نتایج این مطالعه و پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهند که سن زنان نسبت به مردان، تاثیر بیشتری بر باروری دارد.

 

دکتر راجر ماتور، مشاور زنان و متخصص پزشکی باروری در مرکز باروری منچستر گفت که موضوع سن مردان و تأثیر آن در آی‌وی‌اف (لقاح مصنوعی)، باید در تعداد بیشتری از زوج‌ها بررسی شود: "ما باید سن مردان را نیز در موضوع بچه‌دار شدن در نظر بگیریم".

 

دکتر گیلن کاکود، می‌گوید که بین باروری زنان و مردان تفاوت‌هایی وجود دارد: "زنان با تخمک‌های خود متولد می‌شوند و هیچ تخمک جدیدی را تولید نمی‌کنند اما مردان هر روز اسپرم جدید تولید می‌کنند و این همان جایی است که در تقسیم سلول‌ها خطاهایی پیدا می‌شود."

 

وی گفت" هر چه یک زوج جوانتر باشند احتمال بچه‌دار شدنشان بیشتر می‌شود "اما اگر بچه‌دار شدن را به تعویق بیندازند، این کار ممکن است مشکل‌تر شود."

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------