گزارش دانشمندان ایرانی درباره علل سرطان‌های مرگبار در چین



  اخبارعلمی,خبرهای علمیی , سرطان

بر اساس پژوهش جدید، بیش از نیمی از مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سال 2013 در مردان چینی و بیش از یک سوم این مرگ‌ها در زنان چینی با مصرف دخانیات و الکل، تغذیه، وزن، فعالیت فیزیکی و عفونت‌ها مرتبط بود.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس دیلی، براساس یافته‌های تیم علمی به سرپرستی دکتر فرهاد اسلامی، دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو انجمن سرطان آمریکا و همچنین با همکاری پروفسور مجید عزتی از دانشگاه امپریال کالج لندن، مداخله‌های مفید در بهداشت عمومی برای حذف یا کاهش قرار گرفتن افراد در معرض این مولفه‌ها می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کاهش مرگ و میرهای ناشی از سرطان در کشور چین داشته باشد.

 

سرطان عامل اصلی مرگ و میر در چین است و سالانه 4.3 میلیون مورد سرطانی جدید و 2.8 میلیون مرگ و میر ناشی از سرطان در این کشور روی می‌دهد. انتظار می‌رود این آمار به دلیل پیر شدن جمعیت و همچنین تغییر سبک زندگی افراد مانند مصرف بیش از حد کالری و عدم فعالیت جسمی طی دهه‌های آتی افزایش یابد.

 

پژوهشگران در این مطالعه تعداد و درصد مرگ و میرهای سرطان و موارد مصرف دخانیات، مصرف الکل، مصرف پایین سبزیجات و میوه‌ها، وزن بیش از حد بدن، عدم فعالیت جسمانی و عفونت‌ها را در چین ارزیابی کردند و همچنین از داده‌های حال حاضر مطالعات ملی و رجیستری‌های سرطان در این کشور بهره بردند.

 

آن‌ها دریافتند 717 هزار و 910 مورد مرگ و میر سرطان در مردان (52 درصد) و 283 هزار و 130 مورد مرگ و میر در زنان (35 درصد) در سال 2013 در کشور چین به این مولفه‌های خطر مربوط بودند.

 

بیشترین میزان مرگ و میرهای ناشی از سرطان در مردان برای مصرف دائمی سیگار 26 درصد، برای ابتلای به عفونت هپاتیت B حدود 12 درصد و برای مصرف پایین میوه و سبزیجات، هفت درصد بود. در زنان نیز مرگ و میر ناشی از سرطان بر اثر عامل عفونت هپاتیت B، حدود 7درصد، مصرف پایین میوه و سبزیجات 6 درصد و قرار گرفتن در معرض دود سیگار 5 درصد بود.

 

دانشمندان بر این باورند اجرای گسترده مداخله‌ها و ارائه استراتژی‌های جدید جهت کاهش قرار گرفتن در معرض مولفه‌های خطر تثبیت شده مانند سیگار و عفونت‌ها و مولفه‌های نوظهور مانند مصرف الکل، اضافه وزن و عدم فعالیت جسمانی در کشور چین ضروری است.

 

جزئیات این پژوهش در مجله Annals of Oncology منتشر شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------