تلاش برای پیش‌بینی رانش‌های خطرناک زمین با تصاویر ماهواره‌ای



    اخبارعلمی,خبرهای  علمی,رانش‌های خطرناک زمین

گروهی از محققان چینی و انگلیسی همکاری مشترک بر روی طرحی را آغاز کرده اند که بر اساس آن و با استفاده از ماهواره می توان رانش‌های خطرناک زمین را قبل از وقوع شناسایی کرد.

 به گزارش ایرنا، این طرح بخصوص زمانی مورد توجه قرار گرفت که تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای ثابت کرد در رانش اخیر زمین در چین تحرکاتی از پیش رخ داده است.

 

رانش اخیر زمین در استان «سیچوان» در جنوب غرب چین 10 کشته و ۷۳ ناپدید برجای گذاشته که تاکنون هیچ اطلاعی از مفقودان بدست نیامده است.

 

تیم تحقیقاتی چین در گزارش خود که تارنمای «یی سی» روز شنبه منتشر کرده آورده است که تحلیل داده ها ثابت می کند که در شش ماه گذشته در این منطقه جابجایی های رخ داده و احتمال رانش زمین وجود داشته است.

 

این تیم می افزاید که بر اساس تصاویر دریافتی از ماهواره 10 مورد دیگر رانش زمین را از پیش شناسایی کرده و مراتب را به اطلاع مسوولان رسانده است.

 

اگرچه کارشناسان چینی گفته اند نمی توان زمان دقیق وقوع رانش زمین را اعلام کرد و این اتفاق خیلی ناگهانی رخ می دهد، اما به نظر می رسد این روش بسیار کاربردی باشد چرا که این گروه توانست تشخیص دهد که زمین حدود 6 ماه پیش از رویداد رانش، در حال لغزش بوده است.

 

این بدان معنی است که از این روش می توان به عنوان هشداری زودرس برای اقدامات پیشگیرانه و نجات جان مردم استفاده کرد.

 

در رانش اخیر در چین حدود یک و نیم کیلومتر مربع زمین به طور کلی زیر هشت میلیون متر مکعب خاک و گل و لای مدفون شد و در 2 مورد دیگر رانش زمین به فاصله ۲۰ کیلومتری از نقطه اول در یک هفته بعد از آن رخ داده است.

 

در جریان زمین لرزه بسیار بزرگ و رانش های فراوان زمین در استان سیچوان چین در سال ۲۰۰۸ میلادی بیش از ۷۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

 

آمار نشان می دهد که بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به ۲۰ هزار نفر بر اثر این پدیده طبیعی و به دنبال بارش باران در اقصی نقاط جهان جان باخته اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------