ساخت مار رباتیک امدادگر در دانشگاه استنفورد



 اخبارعلمی,خبرهای علمی,مار رباتیک

دانشمندان دانشگاه استنفورد ربات انعطاف‌پذیری ساخته‌اند که متورم می شود و برای پیدا کردن بازماندگان یک حادثه و حرکت از میان خرابه ها، خود را فشرده می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، مار رباتیک جدید به شکل یک لوله‌ است و از ماده ای نرم ساخته شده و پمپی در  یک سر آن و به سر دیگر هم یک دوربین متصل است.

 

این سیستم قادر است با متورم کردن یک سر خود در مقایسه با سر دیگر، گوشه‌ها را دور بزند و با استفاه از دوربین و الگوریتم‌های تفسیرکننده مشاهدات، مقصدش را تعیین کند. این امر به مار امکان عبور از مسیرهای پیچیده انتخابی را برای رسیدن به هدفی خاص می‌دهد.

 

دانشمندان برای آزمایش این سامانه، از مجموعه‌ای از مسیرهای مانع‌دار استفاده کردند و مار رباتیک توانست راه خود را از میان چسب و میخ‌ها پیدا کند و سپس از یک دیوار یخی بالا برود.

 

این فناوری قادر به متورم کردن خود برای بلند کردن 100 کیلوگرم از سطح زمین، فشرده شدن در داخل یک حفره با طول قطر یک دهم آن، حلقه‌کردن خود و کشیدن یک کابل از داخل بدنش است و تمامی این قابلیت‌ها آن را به سامانه‌ای کارآمد در مناطق سانحه دیده تبدیل می‌کند.

 

نمونه اولیه این ربات از پلاستیک ارزان ساخته شده اما با تایید این طرح، دانشمندان به دنبال تولید نسخه‌های آتی از مواد سخت‌تر هستند.

 

این مار قادر به متورم شدن با استفاده از یک مایع فشرده شده(به جای هوا) است و این امر به آن امکان تحویل‌دادن آب به افراد حادثه‌دیده یا خاموش‌کردن آتش را می‌دهد. همچنین می‌توان این ربات را به گونه‌ای مقیاس‌بندی کرد که به طور تقریبا غیرتهاجمی در داخل بدن انسان حرکت کند.

 

جزئیات این فناوری در مجله Science Robotics منتشر شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------