معرفی 9 دلیل اصلی ابتلا به زوال عقل



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,زوال عقل

پژوهشگران بریتانیایی طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که با تغییر در سبک زندگی و افزایش سطح تحصیلات می‌توان از ابتلا به بیماری زوال عقل (دمانس) در میانسالی و کهنسالی جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گلوبال نیوز، آنها با انتشار نتایج تحقیقاتشان، ۹ عامل بروز این بیماری را معرفی کرده‌اند.

 

این پژوهشگران بر این باورند که ترکیبی از ۹ عامل باعث بروز بیماری زوال عقل ( دمانس) در یک سوم از بیماران مبتلا به این بیماری است.

 

در میان عواملی که این پژوهشگران به آن اشاره کردند می‌توان تحصیلات پایین، فشار خون بالا در میانسالی و اضافه وزن در جوانی را نام برد.

 

9 عاملی که این محققان به عنوان مهمترین دلایل ابتلا به این بیماری به آنها اشاره کردند عبارتند از:

 

1-تحصیلات پایین

 

2-فشار خون بالا در میانسالی

 

3-داشتن اضافه وزن در جوانی

 

4-از دست دادن قدرت شنوایی در میانسالی

 

5-افسردگی در سنین بالا

 

6-بیماری قند

 

7-بی تحرکی

 

8-سیگار کشیدن

 

9-انزوای اجتماعی

 

 زوال عقل، خِرَدسودگی یا دمانس ( dementia )، در پزشکی و روان‌پزشکی٬ اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز، که با تغییر شخصیت و موقعیت‌ ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است.

 

شایع‌ترین نوع دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است. از دیگر عوامل ایجاد دمانس می‌توان به سکته مغزی، روان‌آشفتگی (دلیریوم) ناشی از سمی شدن بدن در اثر مواد مخدر و روان‌گردان و بیماری‌های ناشایع ولی معروف مانند جنون گاوی اشاره نمود.

 

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,زوال عقل

 

خردسودگی عبارت است از تخریب پیش رونده کارکردهای شناختی که در زمینه‌ای از هشیاری کامل (بدون وجود دلیریوم بسته به نوع عامل آن) بروز می‌کند. دمانس از علائم بیماری و به صورت مجموعه‌ای از عملکردی‌های بد بالینی شامل اختلالاتی در حافظه، زبان‌پریشی، تغییرات روان‌شناختی و روان‌پزشکی و مختل شدن فعالیت‌های روزمره تظاهر می‌یابد.

 

امروزه حدود ۱۲ میلیون نفر در جهان به دمانس مبتلا هستند و انتظار می‌رود که این تعداد در سال ۲۰۴۰ به ۲۵ میلیون برسد.

 

 محققان سازمان جهانی آلزایمر (ADI) در گزارش سال ۲۰۱۵ خود در لندن پیش‌بینی کردند که شمار بیماران مبتلا به زوال عقل در جهان تا سال ۲۰۵۰ سه برابر و به ۱۳۱٫۵ میلیون نفر برسد. در انگلستان حدود ۶۳۷ هزار نفر علائم دمانس دارند و هزینه سالیانه مراقبت از آنها ۱۷ میلیارد پوند (۷/۱۸ میلیارد یورو، ۷/۲۴ میلیارد دلار) است، که بیشتر از بیماری قلبی-عروقی (۴ میلیارد پوند)، سکته مغزی (۳ میلیارد پوند) و سرطان (۲ میلیارد پوند) است.

 

 تحقیقات محققان انگلیسی حاکی از آن است که یک نفر از هر سه نفری که در سال ۲۰۱۵ میلادی در این کشور متولد شدند، درصورت یافت نشدن راه‌هایی برای درمان زوال عقل در نهایت به اشکال مختلف این عارضه دچار خواهند شد.

 

براساس این تحقیقات، ۲۷ درصد از پسران و ۳۷ درصد از دختران متولد سال ۲۰۱۵ میلادی در آینده در معرض بیماری زوال عقل، قرار دارند.

 

 به گفته محققان انگلیسی، به طور تقریبی ۳۲ درصد متولدین سال جاری میلادی در انگلستان در مراحلی از زندگی خود به بیماری ذهنی تحلیل برنده مبتلا خواهند شد.

 

 شایع‌ترین نوع دمانس، آلزایمر نام دارد که ۵۰ تا ۶۰ درصد بیماران مبتلا به دمانس را شامل می‌شود. از انواع دیگر دمانس می‌توان از دمانس عروقی، دمانس ناشی از ضربه سر، دمانس وابسته به الکل، دمانس وابسته به انواع اختلالات حرکتی نظیر بیماری هانتینگتون و بیماری پارکینسون و دمانس ناشی از ایدز نام برد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------