"بروکلی" در از بین بردن تومورهای ملانوما موثر است



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی ,بروکلی

محققان طی انجام یک پژوهش جدید موفق به کشف ترکیب جدیدی شدند که مشابه آن در کلم بروکلی و گل کلم وجود داشته و می‌تواند برای از بین بردن تومورهای ملانوما موثر باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمندان دریافتند که این ترکیب، رشد سلول‌های بیمار را در حدود 69 درصد در موش‌ها مهار می‌کند.

 

آنها امیدوارند که این حرکت پیشگامانه آنها منجر به تولید یک داروی جدید شود که بتواند سلول های بدخیم را بدون آسیب رساندن به سلول‌های مجاور سالم از بین ببرد.

 

ملانوما که عمدتا ناشی از قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) است خطرناک ترین نوع سرطان پوست است.

 

"ملانوماmelanoma)") به تومور با منشا سلولهای ملانین‌دار گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است. درمان آن در مراحل اولیه جراحی و برداشتن ضایعه‌ است. بروز ملانوما با تابش طولانی مدت نور آفتاب مرتبط است.

 

در سال ۲۰۰۷ نزدیک به ۶۰٬۰۰۰ نفر در ایالات متحده آمریکا مبتلا به ملانوما شدند.

 

موارد ابتلا به این بیماری از سال 1973 دو برابر شده و به بیش از 80،000 نفر در سال در ایالات متحده و 14،500 نفر در انگلیس رسید.

 

اگر این بیماری در مراحل اول تشخیص داده شود، تقریبا همیشه با جراحی قابل درمان است، اما زمانی که متاستاز شود( یعنی به سایر نقاط بدن گسترش یابد) درمان آن بسیار دشوار خواهد بود.

 

شیمی درمانی و داروهای دیگر در مراحل پیشرفته ملانوم، که تنها 5 درصد از موارد سرطان پوست را تشکیل می دهند اما بیش از سه چهارم مرگ و میر ناشی از سرطان پوست را موجب می‌شوند، تقریبا ناکارآمد است.

 

یک تیم بین المللی از محققان، به رهبری دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، یک ترکیب را براساس "ایزوتوسیانات‌های" (Isothiocyanate) طبیعی که خواص ضد سرطانی دارند، ایجاد کرده‌اند.

 

این ترکیب در خانواده سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم کالی، شلغم، کولارد(نوعی کلم)، کلم بروکسل، کلم برگ و ترب یافت می‌شود.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که این ترکیب، پروتئین فاکتور القایی هایپوکسی که سبب رشد تومورهای سرطانی می‌شود را جلوگیری می‌کند.

 

محققان از تلفیق نتایج چندین پژوهش برای ایجاد این ترکیب استفاده کردند.

 

برای بهبود اثربخشی، محققان با جایگزینی گوگرد در ترکیباتی که پیش از آن با سلنیوم آزمایش شده بود آن را تغییر داده و همچنین طول زنجیره شیمیایی را نیز تغییر دادند.

 

محققان تغییرات متعددی را قبل از ایجاد این ترکیب بر روی آن اعمال کرده و در نهایت به ترکیبی دست یافتند که به اعتقاد آنها می‌تواند سلولهای سرطانی را بدون افزایش سطح سمیت از بین ببرد.

 

با وجود این که تیم هنوز به درستی چگونگی عملکرد این ترکیب را درک نکرده، به نظر می‌رسد که این ترکیب جدید فرآیند تقسیم و رشد سلولی را هدف قرار می‌دهد.

 

نویسندگان این تحقیق خاطرنشان می‌کنند که داروهای دیگری مانند "مورافنیب"  (vemurafenib) که برای درمان ملانوم به کار می‌روند، ابتدا به خوبی عمل می‌کنند، اما پس از این مدت و در طی شش تا هفت ماه در تومورها مقاومت ایجاد می‌کنند.

 

کارشناسان می‌گویند که ترکیب مشابهی که در سبزیجات وجود دارد، به تنهایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کافی نبوده و استفاده از این سبزیجات تنها جنبه پیشگیرانه دارد.

 

همچنین آنها بر این باورند که با انجام تحقیقات بیشتر ممکن است بتوان با این ترکیب بر روی سرطان‌های دیگر نیز تاثیر گذاشت.

 

یافته‌های این پژوهش در European Journal of Medicinal Chemistry منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------