نزدیک‌ترین ستاره به خورشید میزبان 4 سیاره است



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی ,کشف دو سیاره

منجمان آمریکایی و انگلیسی به تازگی دریافته‌اند که ستاره Tau Ceti میزبان چهار سیاره است.

به گزارش ایسنا به نقل از تک‌تایمز، این سیارات، جرمی به اندازه 1.7 جرم زمین دارند و دو سیاره خارجی‌تر در ناحیه زیست‌پذیر ستاره واقع شده‌اند؛ این بدین معناست که هر دوی آن‌ها ممکن است به طور بالقوه از وجود آب مایع بر روی سطح‌شان پشتیبانی کنند.

 

ستاره Tau Ceti  فقط 11.9 سال نوری از منظومه شمسی فاصله دارد و هر چهار سیاره آن برای چشم غیرمسلح قابل رویت‌اند؛ گرچه آن‌ها جزو کوچک‌ترین سیاراتی هستند که حول ستاره‌های خورشیدمانند نزدیک به زمین مدارگردی می‌کنند.

 

جرم این ستاره حدود سه چهارم جرم خورشید است اما درخشندگی و رنگ آن بسیار شبیه خورشید است و نزدیک‌ترین ستاره خورشیدمانند به زمین محسوب می‌شود. این جرم کیهانی در صورت فلکی Cetus واقع شده است.

 

دو سیاره داخلی‌تر آن در سال 2013 کشف شدند و هویت‌شان تایید شد. با این حال، داده‌های منجمان دانشگاه هرتفوردشایر و دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز، ظاهرا چهار سیاره صخره‌ای را به جای دو سیاره نشان می‌دادند بنابراین محققان شیوه‌ای را طراحی کردند که نسبت به سیگنال‌های ضعیف سیاره‌ای حساس‌تر باشد.

 

آن‌ها این روش را برای حذف نویز موجود در داده‌هایشان طراحی کردند تا سیگنال‌های ضعیف سیاره‌ای را آشکارسازی کنند. با حساس کردن این شیوه نسبت به حرکات ضعیف، محققان سومین و چهارمین سیاره‌ که حول ستاره Tau Ceti می‌چرخند را کشف کردند؛ در واقع تکنیک مورد استفاده دانشمندان این تحقیق، برای شکار حرکاتی با سرعت حرکت 30 سانتی‌متر در ثانیه به کار می‌رود.

 

گفته می‌شود ستارهTau Ceti  توسط دیسکی از انباشت‌های فضایی احاطه شده که آن را در مقابل برخورد دنباله‌دارها و سیارک‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کند و چنانچه سیارات بیرونی‌تر این ستاره جا خالی ندهند، احتمال کمی وجود دارد که این اجرام بتوانند آن طور که زمینیان تصور می‌کنند پشتیبان حیات باشند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------