4 قمر اورانوس در آینده با هم برخورد می‌کنند



  علمی ,خبرهای  علمی ,اورانوس

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که تا یک‌ میلیون سال آینده چهار قمر از قمرهای کوچک اورانوس با هم برخورد خواهند کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، حرکات مداری و دامنه حرکت دو قمر کوچک که "کریسیدا"(Cressida) و "دزدیمونا"(Desdemona) نام دارند سبب خواهد شد که تا یک میلیون سال آینده هر دو در یک مدار قرار گرفته و با هم برخورد کنند. میانگین فاصله قمرهای داخلی اورانوس از سطح آن حدود 18 هزار کیلومتر است.

 

چگالی و جاذبه قمر کریسیدا سبب شده است که این قمر سبب ایجاد تغییرات و بی‌نظمی‌هایی در حلقه‌های اورانوس شود و همچنین بتواند تغییراتی در حرکت دیگر قمرهای کوچک اورانوس شود.

 

این قمر که 82 کیلومتر قطر دارد، در سال 1986 بوسیله فضاپیمای "وویجر 2"(Voyager 2) شناسایی شد.

 

دزدیمونا یک قمر طبیعی داخلی اورانوس است. این قمر نیز در تاریخ ۱۳ ژانویه ۱۹۸۶ با استفاده از تصویرهایی که توسط کاوشگر وویجر ۲ گرفته شده بود کشف شد. دزدیمونا برگرفته از نام همسر اتلو در نمایشنامه اتلو ویلیام شکسپیر است. این قمر حدودا 60 کیلومتر قطر دارد.

 

محققان دانشگاه "آیداهو" در آمریکا به تازگی دریافته‌اند که مدار قمر کریسیدا به جای یک مدار بیضوی و یا دایره‌ای، به شکل مثلث است و این موضوع سبب تعجب آنها شده است.

 

  علمی ,خبرهای  علمی ,اورانوس

 

این قمر که در محدوده حلقه "اِتا"(Eta) در نزدیکی اورانوس قرار دارد با جاذبه این حلقه و جاذبه خودش برایندی ایجاد می‌کند که سبب مثلثی‌شکل شدن مدار آن می‌شود.

 

این تغییر شکل مدار سبب شده است که گردش کامل این قمر به دور اورانوس حدود 34 درصد بیشتر از دیگر اجرام اطراف اورانوس طول بکشد.

 

جرم این قمر نسبت به ماه 300 هزار برابر کوچکتر و چگالی آن حدود 86 درصد چگالی آب است.

 

دکتر "متیو هدمن"(Matthew Hedman) یکی از محققان این تحقیق گفت: بعضی از قمرهای اورانوس به دلیل تغییر شکل حرکت مداری آنها در آینده با هم برخورد خواهند کرد.

 

به گفته دکتر هدمن فاصله این دو قمر در حدود 900 کیلومتر است و با اندازه‌گیری‌های صورت گرفته این دو قمر تا یک میلیون سال دیگر با هم برخورد می‌کنند.

 

برخورد قمرهای اورانوس به این دو قمر محدود نمی‌شود و قمرهای "کیوپید"(Cupid) و "بلیندا"(Bellinda) نیز در آینده با هم برخورد خواهند کرد.

 

نتایج این تحقیق در پایگاه ArXiv منتشر شه است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------