نقشه جدید "ام.آی.تی" برای امدادرسانی در طوفان "ایرما"



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی,نقشه ام آی تی طوفان ایرما

مردم بخش "برووارد" (Broward) فلوریدا آخر این هفته شاهد گذر طوفان "ایرما" خواهند بود. موسسه فناوری ماساچوست نیز یک نقشه جدید طراحی کرده که به بهبود کمک رسانی و اطلاعات ساکنین مناطق طوفان زده کمک شایانی می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، "موسسه فناوری ماساچوست" (MIT) پروژه‌ای موسوم به "RiskMap" را راه اندازی کرده است؛ یک پلت فرم "جمع‌سپاری" (Crowdsource) که به منظور پیگیری و نقشه برداری از طوفان با تکیه بر گزارش‌های رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که توسط مردم تولید می‌شود را به عنوان یک پروژه آزمایشی طراحی شده است.

 

"جمع‌سپاری" یا "انبوه‌سپاری" ترکیبی از دو کلمه جمعیت و برون‌سپاری به معنای برون‌سپاری به انبوه مردم است.

 

"جمع‌سپاری" نوعی برون‌سپاری است ولی نه به شرکت‌ها یا سازمان‌های خاص بلکه به گروه فراوانی از افراد ناشناخته. ناشناخته به این معنا که یک شرکت نمی‌تواند جمعیت زیادی را در اختیار داشته باشد. این جمعیت هم شامل افراد کارآمد می‌شود و هم بی تجربه.

 

این کار معمولاً از طریق فراخوان عمومی در اینترنت انجام می‌شود. تمرکز "جمع‌سپاری" بر مشارکت دادن جمعیت در فعالیت‌هایی چون حل مسئله، تولید و توسعه مفاهیمی چون مشارکت در ایده سازی، نوآوری، تولید و فرایندهای ارائه خدمات است که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی مشتری اثری مستقیم دارد.

 

غیر متمرکز بودن، غیررسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات، در انحصار نبودن اطلاعات، از جمله مواهب "جمع‌سپاری" می‌باشد. مدل کسب و کار "جمع‌سپاری" بر مشارکت داوطلبانه جمعیت، جهت تولید فراورده‌های نوآورانه تمرکز دارد.

 

"جمع سپاری" در تلاش برای جذب ایده‌های جدید در فرایند نوآوری بسیاری از بنگاهها امروزه در حال گسترش حوزه‌های مدیریت دانش و برون‌سپاری خلاقیت است. این ایده توسط "هاو" در سال ۲۰۰۶ مطرح شده‌است.

 

ساکنین منطقه "برووارد" می‌توانند نقشه طوفان را با تماس توسط "توییتر"، "تلگرام" و "فیسبوک" به روز رسانی کنند. سپس آنها باید موقعیت مکانی خود و شرحی از شرایط‌شان و عکسی که سطح فعلی سیل و موقعیت طوفان را نشان دهد، ارسال کنند.

 

بنابراین سایر ساکنان و مقامات برنامه‌ریزی تخلیه و یا سازمان‌های ارسال کمک می‌توانند پس از بروز رسانی، نقشه را به صورت زنده مشاهده کنند.

 

"توماس هولدرنس"، دانشمند تحقیقاتی "MIT" که این پروژه را رهبری می‌کند، می‌گوید: "RiskMap" نشان می‌دهد که داده‌های شهروندان در شرایط اضطراری تا چه اندازه مهم است.

 

وی افزود: ارتباط بین ساکنان و مدیران اورژانس از طریق شبکه‌های اجتماعی و به روز رسانی نقشه‌ها توسط آنها کمک می‌کند تا مردم را مطلع کرده و زمان پاسخ به افراد خواهان کمک را بهبود بخشد. در حالی که جای تاسف دارد که این امکان در حال حاضر فقط برای ساکنین یک ایالت در دسترس است. این تیم قصد دارد آن را در مکان‌های دیگر در دسترس قرار دهد و در آینده پلتفرم‌های رسانه اجتماعی بیشتری را اضافه کند.

 

"MIT" این نقشه را اولین بار در سال جاری هنگامی که سیلاب گسترده به این کشور صدمه زد، آزمایش کرد.

 

در طول این رویداد 300 هزار کاربر طی 24 ساعت از این وبسایت بازدید کردند.

 

برای ارتقای خدمات و کیفیت نقشه، محققان آن را به اپلیکیشن "Uber" متصل کرده‌اند. بنابراین رانندگان می‌توانند به سرعت ببینند که کدام جاده‌ها آنها را از خطر می‌رهاند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------