پایان شبیه‌سازی 8 ‌ماهه زندگی در مریخ+تصاویر



   اخبارعلمی,خبرهای علمی ,مانور زندگی در مریخ

مانور شبیه‌سازی هشت ماهه زندگی در مریخ برای گروهی شش‌نفره از فضانوردان "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) به پایان رسید.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، هشت ماه پیش 6 فضانورد ناسا به مانوری برای شبیه‌سازی زندگی و تحقیق در مریخ در جزیره هاوایی آمریکا رفتند.

 

در این مانور فضانوردان در یک محفظه به مساحت 111 متر مربع با دو اتاق خواب زندگی کردند تا اثرات روحی و روانی یک ماموریت بلندمدت برای فضانوردان مشخص شود.

 

در این مدت برقراری ارتباط فضانوردان همانند مریخ با 20 دقیقه تاخیر ممکن بوده است و هر گونه خروج آنها از این محفظه مستلزم رعایت تمام نکات ایمنی حفظ حیات در مریخ بوده است.

 

همچنین برای ایجاد حس واقعی‌تر برای فضانوردان غذا و آب مورد نیاز آنها در فضایی خارج از محفظه قرار داده می‌شد و برای دریافت آن، تیم فضانوردان نیاز به ارسال ربات به فضای بیرونی داشتند.

 

محیطی که این محفظه در آن قرار داشت، بیشترین شباهت به مریخ را داشت و همچنین دیوارهای محفظه کدر و غیر شفاف بود تا حس زندگی در زمین به فضانوردان دست ندهد.

 

   اخبارعلمی,خبرهای علمی ,مانور زندگی در مریخ

 

در این مدت این افراد که شامل چهار مرد و دو زن بوده‌اند، با هیچ انسان دیگری به صورت رو در رو در ارتباط نبوده‌اند و در کنار بزرگترین آتشفشان هاوایی به انجام آزمایش‌های مختلف مشغول بوده‌اند.

 

داده‌ها و اطلاعاتی که این فضانوردان از این مانور هشت ماهه در اختیار ناسا قرار می‌دهند، به این سازمان کمک می‌کند تا برنامه کامل‌تری برای ماموریت دو تا سه‌ ساله اکتشاف در مریخ تدوین کند.

 

برای این فضانوردان حسگرهایی طراحی شده بود که وضعیت روحی آنها را ارزیابی می‌کرد و همچنین میزان نزدیکی بین آنها و دیگر اعضای تیم را مشخص می‌کرد.

 

این حسگرها تن صدای افراد و میزان علاقه آنها برای برقراری ارتباط با دیگر اعضا را با دقت رصد می‌کردند و همچنین در صورت بروز جر و بحث بین آنها می‌توانست این اتفاق را ثبت کند.

 

اعضای این تیم برای اندازه‌گیری میزان استرس و هماهنگ‌سازی خود با محیط وظیفه داشتند بازی‌هایی را که برای آنها مشخص شده بود، انجام دهند و همچنین امکان استفاده آنها از واقعیت مجازی برای جلوگیری از ایجاد حس یکنواختی بصری ممکن بوده است.

 

   اخبارعلمی,خبرهای علمی ,مانور زندگی در مریخ

 

این فضانوردان وظیفه داشته‌اند که روزانه گزارشی از وضعیت روحی خود بنویسند.

 

این پنجمین مانور شبیه‌سازی انجام شده در آمریکاست و مسئولان اعلام کرده‌اند که مهم‌ترین درسی که از تمام این ماموریت‌ها گرفته‌اند، این است که ممکن‌ است حتی هماهنگ‌ترین تیم‌ها نیز با هم تضاد و مخالفت پیدا کنند و به همین دلیل اعضای تیم باید سعی کنند بسیار منعطف بوده و در راستای کاهش تنش‌ها اقدام کنند.

 

ناسا برای این پروژه 2.5 میلیون دلار در اختیار دانشگاه هاوایی به عنوان مسئول این پروژه قرار داده است و طبق برنامه 6 ماموریت از این دست قرار است انجام شود.

 

   اخبارعلمی,خبرهای علمی ,مانور زندگی در مریخ

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------