تبدیل روغن سوخته به سوخت هواپیمایی در چین



اخبار , اخبار علمی,تبدیل روغن سوخته به سوخت هواپیما,تبدیل روغن سوخته و روغن مصرف شده به سوخت هواپیمایی

 

روز بیست و دوم اکتبر پروژه آزمایشی سوخت بیولوژیک هواپیمایی چین و آمریکا که با همکاری شرکت بوئینگ و شرکت هواپیمای تجاری چین ایجاد شده است، در شهر هانگ جو واقع در شرق چین به طور رسمی راه اندازی شد. در این پروژه روغن سوخته و روغن مصرف شده به سوخت هواپیمایی تبدیل می شود.

روغن های سوخته و مصرف شده، آلوده و غیرخوراکی است. استفاده از این نوع روغن برای انسان سرطان زاست. اما برخی تاجران بی اخلاق برای کسب سود بالا و غیر قانونی، روغن های سوخته و مصرف شده را جمع آوری کرده و با تصفیه ساده، آن را به روغن خوراکی تبدیل می کنند. این عمل مورد نفرت مردم چین قرار گرفته است.

در سال های اخیر دولت و رسانه های گروهی چین، کارگاه هایی را که روغن سوخته را به روغن خوراکی تبدیل می کردند، شناسایی و آن ها را مورد مجازات سنگین قرار دادند.

روغن های سوخته و مصرف شده در حقیقت منابع خوبی هستند. چگونگی کاربرد این نوع روغن ها برای چین که بزرگ ترین وارد کننده انرژی جهان است، بسیار اهمیت دارد.

سال 2012 پروژه آزمایشی سوخت بیولوژیک هواپیمایی چین و آمریکا شروع به اجرا کرد و پس از ساخت و ساز دو ساله، بیست و دوم اکتبر سال جاری به طور رسمی راه اندازی شد. "جو چوی هان" رییس هیات مدیره شرکت فناوری انرژی شهر هانگ جو که مسوولیت امور فنی این پروژه را برعهده دارد، می گوید: اکنون میزان تولید روزانه این پروژه به 500 کیلوگرم می رسد. در حال حاضر این تولیدات آزمایشی که درحدود یک تا دو سال پیش ساخته شده، با استاندارد فنی سوخت هواپیمایی بین المللی هماهنگ است .

 

اخبار , اخبار علمی,تبدیل روغن سوخته به سوخت هواپیما,تبدیل روغن سوخته و روغن مصرف شده به سوخت هواپیمایی


سوخت بیولوژیک هواپیمایی سوختی است که با مواد قابل تولید مجدد تهیه می شود، مواد خام آن نیز به طور عمده روغن نارگیل، روغن نخل، روغن بزرک، روغن سوخته رستورانی و چربی حیوانی است. از سال 2008 به این سو پژوهش پیرامون سوخت بیولوژیک هواپیمایی آغاز شد، پیش از راه اندازی پروژه همکاری بوئینگ و شرکت هواپیمایی تجاری چین، شرکت پتروشیمی چین در ابتدای سال جاری مجوز نخستین پروژه مربوط به استاندارد فنی سوخت بیولوژیک هواپیمایی چین را به دست آورد، اما تاکنون برخی نسبت به امنیت روغن سوخته به عنوان سوخت هواپیمایی تردید دارند.

"یوان شین لی" سردبیر مجله پرواز گلوبال در این خصوص می گوید: اکنون فناوری تولید روغن بیولوژیک هواپیمایی به حد استاندارد رسیده است.روغن سوخته در حقیقت به طور عمده شامل چربی نباتی و حیوانی است. پس از تکمیل عناصر شیمیایی روغن سوخته، حالا ترکیبات این سوخت به سوخت بیولوژیک بسیار نزدیک است و امنیت آن نیز مورد تضمین قرار دارد. این فناوری در حال حاضر قابل بهره برداری است، در آمریکا و اروپا نیز کاربرد سوخت بیولوژیک در هواپیما مجاز است. اما حتی در آمریکا و اروپا هواپیماهایی که با سوخت بیولوژیک پرواز می کنند، هنوز به ده درصد نمی رسد.

یکی از موانع توسعه روغن بیولوژیک هواپیمایی قیمت تمام شده آن است که بسیار بالاست. براساس استاندارد بین المللی تولید، تولید یک تن سوخت هواپیمایی به سه تن روغن سوخته نیاز دارد، قیمت تمام شده آن نیز دو و سه برابر سوخت هواپیمایی نفتی است.

 

اخبار , اخبار علمی,تبدیل روغن سوخته به سوخت هواپیما,تبدیل روغن سوخته و روغن مصرف شده به سوخت هواپیمایی


جو چویی هان در این باره توضیح می دهد که با توسعه فنی، قیمت تمام شده آن بسیار کاهش می یابد.

وی می افزاید: قیمت تمام شده تولید ما حدود دو برابر سوخت هواپیمایی نفتی است، این قیمت از همه تولیدات مشابه داخلی کم تر است. تجهیزات ما همه در داخل کشور طراحی و ساخته شده است، مدیریت و کنترل تولید نیز بسیار دقیق و اقتصادی است.

وو دونگ یانگ، معاون شرکت تحقیقات و فناوری بوئینگ در چین می گوید: اکنون در چین سالیانه حدود 900 تن روغن های سوخته و مصرف شده جمع آوری می شود. حدود 700 تن از طریق پروژه آزمایشی سوخت بیولوژیک هواپیمایی چین و آمریکا به سوخت بیولوژیک هواپیمایی تبدیل می شود. قیمت تمام شده هر تن کم تر از 20 هزار یوان و حدود نیمی از محصولات مشابه خارجی است. پس از مرحله اولیه تولید، دو طرف چین و آمریکا فناوری تولید را دوباره ارزیابی خواهند کرد.

وی ادامه می دهد: از لحاظ صرفه جویی انرژی و کاهش تخلیه آلاینده و پاسخگویی به تقاضای کشور به سوخت هواپیمایی، اشیای بلا مصرف به گنجینه تبدیل شده است، همچنین در جریان تولید سوخت بیولوژیک، محیط زیست آلوده نمی شود.

یوان شین لی، سردبیر مجله پرواز گلوبال بیان می کند: علاوه بر حل مساله قیمت تمام شده تولید، پیدا کردن مدل تجاری مناسب برای کاربرد عمومی سوخت بیولوژیک نیز فوق العاده مهم است.

وی پیشنهاد می دهد که موسسات چین از تجارب بوئینگ استفاده کرده و شرکت های هواپیمایی، تولید کنندگان موتور و ادارات تحقیقاتی، یک اتحادیه تجاری به منظور پیشبرد روند تجاری سوخت هواپیمایی تاسیس کنند تا تولید زنجیره ای در این عرصه شکل گیرد.

 

اخبار علمی - رادیوچین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------