تاثیر ماه روی میزان بارش باران



اخبار,اخبار علمی,ماه

دانشمندان دانشگاه واشنگتن به تازگی دریافته‌اند زمانی که ماه در بالای آسمان است، برآمدگی‌هایی را روی جو زمین ایجاد می‌کند که موجب تغییرات غیرمحسوسی در میزان بارش باران روی زمین می‌شود.

به گزارش  آنا به نقل از ScienceDaily، دانشمندان این دانشگاه در مقاله‌ای که به‌تازگی منتشر کرده‌اند نشان داده‌اند که نیروی ماه روی میزان بارش باران تاثیرات حتی اندک دارد.

داده‌های ماهواره‌ای از مناطق استوایی، میان ۱۰ درجه جنوبی و ۱۰ درجه شمالی، نشان‌دهنده افت اندکی در بارندگی در زمان‌هایی است که ماه درست بالای سر یا درست زیر پا (در آن سوی سیاره) در آسمان قرار دارد. نمودار بالایی فشار هوا، نمودار میانی نرخ تغییرات فشار هوا و نمودار پایینی تفاوت بارندگی نسبت به میزان میانگین را نشان می‌دهد. این تغییر برابر با 0/78 میکرومتر، یا کمتر از یک 10 هزارم اینچ در هر ساعت است.

سوباسا کوهیاما، دانشجوی دکتری علوم جوی دانشگاه واشنگتن، در این مورد می‌گوید: «تا آنجا که می‌دانم، این نخستین مطالعه در زمینه ارتباط متقاعد‌کننده نیروی جزر و مدی ماه روی باران به شمار می‌آید».

کوهیاما به همراه تیمش حدود دو سال برای ردیابی پدیده‌های بارانی و جزر و مد ماه صرف کرده‌ است.

ارتباط تغییرات فشار هوا به فاز ماه (وضعیت ماه نسبت به زمین) نخستین بار در سال 1847 و تغییرات دمایی در سال 1932 و براساس مشاهدات زمینی مطرح شد. در مقاله‌ای که دانشمندان دانشگاه واشنگتن ارائه داده‌اند، از یک شبکه جهانی داده برای تائید ارتباط میان فشار هوای سطح زمین با فازهای ماه استفاده شده است.

کوهیاما در این مورد می‌گوید: «زمانی که ماه بالای سر یا پایین پای‌مان است، فشار هوا بالاست».

این مقاله برای اولین بار نشان می‌دهد که کشش گرانشی ماه تاثیر اندکی نیز بر میزان بارش باران دارد. زمانی که ماه بالای آسمان است، کشش آن باعث می‌شود که جو زمین به سمت آن کشیده شود.

 

در نتیجه فشار یا وزن اتمسفر در بخش دیگر زمین بالا برود. فشار بالا موجب افزایش دمای ذرات هوا در آن قسمت می‌شود و از آنجا که هوای گرم‌تر، رطوبت بیشتری را با خود حمل می‌کند، این ذرات هوا دارای رطوبتی بیش از گنجایش خود می‌شوند.

کوهیاما می‌گوید: «این امر شبیه به مخزنی است که در فشار بالا بزرگتر می‌شود. این رطوبت نسبی بر بارش باران اثر می‌گذارد زیرا هر چه رطوبت کمتر باشد شرایط برای بارندگی کمتر است».

کوهیاما و تیمش از داده‌هایی که در عرض 15 سال از 1998 تا 2012 توسط ناسا و ماهواره مامور اندازه‌گیری میزان بارش منطقه استوایی آژانس اکتشافات بارش‌های ژاپن جمع‌آوری شده‌اند، استفاده کردند تا نشان دهند زمانی که ماه بالای آسمان است، بارش باران سبک‌تر است. البته این تغییر فقط یک درصد کل تغییرپذیری بارش باران است. بنابراین آن‌قدر قابل توجه نیست که بر دیگر جنبه‌های هواشناسی اثر بگذارد یا کسی متوجه تفاوت آن شود.

کوهیاما می‌افزاید: « تحقیقات ما نشان می‌دهد که هیچ کس نباید به دلیل بالا بودن ماه، چتر با خود ببرد».

وی عنوان می‌کند: «ولی در عوض این اثر می‌تواند برای آزمودن مدل‌های اقلیمی و بررسی اینکه آیا فیزیک این مدل‌ها به اندازه کافی برای بازتولید اثر گرانش ماه در بارش کمتر هم سودمند هستند یا نه کاربرد داشته باشد».

اخبار علمی - آنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------