غارنشینان هم بیماری قلبی داشتند



اخبار,خبر های علمی,مومیایی

دانشمندان آمریکایی به تازگی با بررسی مومیایی‌هایی که از مناطق مختلف این کشور کشف شده است، به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری قلبی مشکل جدیدی نیست و حتی انسان‌های غارنشینی که هم تغذیه مناسب‌تری و هم تحرک بیشتری هم داشتند، از این بیماری رنج می‌بردند.

به گزارش آنا به نقل از NewsDiscovery،در یک روز مه‌آلود در اوت 1936، یک انسان‌شناس به همراه خدمه‌اش، قایق خود را در ساحل جزیره «کاگامیل» متوقف کرد؛ جزیره‌ای با یک آتشفشان کوچک از چشمه‌های گرم و صخره‌های دریای برینگ. شخصی که به «خرس قهوه‌ای» مشهور بود، به آنها گفته بود که غاری مملو از مومیایی‌ها و مصنوعات دستی در این منطقه وجود دارد. بر اساس نوشته‌های آلش هردلیچکا (Ales Hrdlicka)، انسان‌شناس چک، آنها با ثروتی فوق‌العاده عظیم مواجه شدند.

هردلیچکا همچنین در نوشته‌هایش نوشته: «فضای غار محدود است، در بیشتر قسمت‌های آن کسی نمی‌تواند بایستد، در هیچ کدام از قسمت‌های غار نمی‌توان از بیل استفاده کرد و ما مجبوریم که مثل گورکن‌ها با دست زمین را بکنیم. به دلیل نفوذ نمک، تمام افراد داخل غار مومیایی شده‌اند و یکی پس از دیگری، مومیایی‌ها را با حالت‌های مختلف پیدا می‌کنیم... زن، مرد و حتی بچه... یک تیغه بزرگ شکار نهنگ و دو قایق پارویی کایاک...»

حدود 80 سال از این ماجرا می‌گذرد و به تازگی این مومیایی‌های کاگامیل علاقه دانشمندان را به خود جلب کرده‌اند تا با بررسی بقایای بدن این افراد، دانش خود را به چالش بکشند و براساس تفکرات مرسوم درک کنند که این مومیایی‌ها در زمان حیات خود چه می‌خوردند؟

بیماری‌های قلبی، علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده آمریکاست که اغلب رژیم‌های غذایی مدرن و سبک زندگی بی‌تحرکت را مقصر اصلی آن می‌دانند. براساس این طرز تفکر، اگر فقط مردم مواد غذایی «درست» بخوردند و تحرک بیشتری داشته باشند، می‌توانند عمر بیشتری داشته باشند.

اما بررسی بدن مومیایی‌های جزیره کاگامیل و افراد ماقبل مدرن نشان می‌دهد که معضل بیماری قلبی مسئله جدیدی نیست و حتی گذشتگان آمریکایی‌ها که بیشتر از افراد امروزی تحرک داشتند و غذاهای سالم‌تری نسبت به الان می‌خوردند نیز از بیماری‌های قلبی رنج می‌بردند.

در سال‌های اخیر، اسکنر‌های اشعه ایکس از مومیایی‌هایی که در سرتاسر جهان از مومیایی‌های مصر باستان، پرو و جنوب غربی آمریکا تا کاگامیل، کمک شایانی در درک زندگی و بیماری‌ها کرده‌اند و دانشمندان توانسته‌اند نشانه‌های بسیاری از بیماری‌های قلبی و تصلب شریان را در این نمونه‌ها بیابند.

حتی در بررسی‌های مرد بازسازی‌شده که در عکس نمایش داده شده، نشانه‌هایی از تصلب شریان به دست آمده است. این مرد حدود 5000 سال پیش زندگی می‌کرده است و بقایای او را در کوه‌های آلپ ایتالیا در ماه سپتامبر سال 1991 کشف کردند.

دانشمندان سال‌هاست که رژیم غذایی مدرن را دلیل اصلی نرخ بالای بیماری قلبی معرفی می‌کنند اما با سرنخ‌های جدیدی که به تازگی از مومیایی‌ها به دست آورده‌اند، می‌توان گفت که دلیل بیماری‌های قلبی چیزی فراتر از رژیم غذایی و تحرک است.

اخبار علمی - آنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------