استخراج فلزات سنگین از مواد غذایی به کمک نانو ذرات مغناطیسی



اخبار علمی,خبر های علمی,ذرات مغناطیسی

محققان دانشگاه شهید بهشتی با به کارگیری نانو ذرات مغناطیسی، توانستند آلاینده‌های موجود در مواد غذایی و آب آشامیدنی را شناسایی و استخراج کنند.

حمیرا ابراهیم زاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این طرح با بهره‌گیری از نانو ذرات مغناطیسی توانستیم اثر عوامل مزاحم در مواد غذایی و آشامیدنی را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وی افزود: فلزات سنگین که در مواد غذایی وجود دارد،‌ در غلظت‌های پایین قابل آزمایش نیستند و خطری جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شوند. در این روشی که ما ارائه کردیم، فلزات سنگین سریع‌تر از نمونه مواد غذایی و آب آشامیدنی خارج می‌شوند.

ابراهیم زاده ادامه داد: هدف از اجرای این تحقیق طراحی روشی سریع با بازدهی بالا، جهت استخراج فلزات سنگین از عوامل مزاحم و غلیظ کردن این فلزات در نمونه‌های مواد غذایی و آب آشامیدنی، بیش از اندازه‌گیری‌های دستگاهی است. نانو ذرات مغناطیسی به دلیل اندازه‌ی نانو متری، ظرفیت بالایی در حذف آلاینده‌ها و کاهش زمان مورد نیاز دارند.

وی خاطر نشان کرد: نانو ذرات خالص پایداری بالایی ندارند و به راحتی توسط اسید حل می‌شوند. از طرف دیگر نسبت به یون‌های فلزی گزینش پذیری بالایی ندارند به همین دلیل در این روش نانو ذرات مغناطیسی با مورکسید عامل دار شده و به عنوان جاذب برای جدا سازی و استخراج مقادیر ناچیز کادمیوم از نمونه‌های غذایی مورد استفاده قرار گرفته است.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران جوان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------