پرورش بافت کلیه انسان در آزمایشگاه



با توجه به کمبود حیاتی اندام اهدایی برای جایگزین کردن با اندام آسیب‌دیده ناشی از بیماری یا تصادف، تولید اندام انسان از سلول بنیادی از مدتها پیش به هدف دانشمندان تبدیل شده است.

محققان استرالیایی و هلندی موفق به رشد بافت اولیه کیله انسان از سلول‌های بنیادی شدند که گام مهمی در جهت تولید اندام پیوندی آزمایشگاهی کاربردی محسوب می‌شود.

به گفته محققان، این بافت دوام نداشته اما می‌تواند برای سایر اهداف از جمله جایگزینی بجای حیوانات در آزمایشات سمی بودن دارو مورد استفاده قرار بگیرد.

اخبار,اخبار علمی,پرورش بافت کلیه انسان در آزمایشگاه

بافت آسیب‌دیده کودکان بسیار سریع‌تر از بزرگسالان ترمیم می‌شود که این امر به خاطر یک پروتئین ویژه است و اکنون دانشمندان توانسته‌اند این پروتئین را به داروی قدرتمندی تبدیل کنند که به بدن اجازه بازیابی بافت را می‌دهد.

محققان ساختار کلیه‌ مانند خود را از سلول‌های بنیادی شبه‌جنینی پرورش داده‌اند که شامل سلول‌های بالغ برنامه‌ریزی شده مجدد به شکل خنثی برای تبدیل به انواع بافت و سلول هستند.

با توجه به کمبود حیاتی اندام اهدایی برای جایگزین کردن با اندام آسیب‌دیده ناشی از بیماری یا تصادف، تولید اندام انسان از سلول بنیادی از مدتها پیش به هدف دانشمندان تبدیل شده است.

اگرچه این امر بسیار پیچیده است، زیرا دانشمندان باید سلول‌های بنیادی را برای تبدیل شدن به سلول‌های کلیه، کبد یا ریه تحریک کرده و سپس آناتومی پیچیده اندام واقعی را برای عملکرد درست در بدن انسان بازسازی کنند.

نخستین بخش این زنجیره بسیار چالش‌برانگیز است، بویژه در اندام‌هایی که از چندین سلول مختلف تشکیل شده‌اند. برای مثال کلیه از بیش از 20 نوع سلول برخوردار است.

محققان در این بررسی جدید توانستند سلول‌های بنیادی شبه‌جنینی را به دو نوع سلول مختلف بالغ تبدیل کنند. اورگانویدهای حاصل، از بافت متفاوتی برخوردار بوده و به کلیه جنین انسان شبیه هستند.

سلول‌های بنیادی سلول‌های اولیه‌ای هستند که پس از رشد، شکل سلول‌های خاص مختلفی را به خود گرفته و اندام متفاوت مانند مغز، قلب و کلیه را تشکیل می‌دهند. تا چند سال پیش و تا زمانی که سلول‌های بنیادی شبه‌جنینی تولید شدند، تنها راه دستیابی به این سلول‌ها، جمع‌آوری آن‌ها از جنین انسان بود که جنجال اخلاقی زیادی به پا کرد.

در حال حاضر تیم‌های دیگری از دانشمندان توانسته‌اند اورگانویدهای معده، شبکیه ، مغز و بافت قلب را از این سلول‌ها در آزمایشگاه تولید کنند.

این یافته‌ها در مجله نیچر منتشر شده است.


اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------