تصویری خارق‌العاده‌ از اسفنج عظیم منظومه شمسی



اخبار,اخبار علمی,قمرهای سیاره زحل

سازمان فضایی اروپا تصویری خارق‌العاده از یکی از قمرهای خارجی سیاره زحل را منتشر کرده است که بسیار شبیه یک اسفنج عظیم شناور در فضا است.

سطح متخلخل قمر هایپریون (Hyperion) با وسعت 410 در 260 کیلومتر، در تصویر جدید فضاپیمای کاسینی با جزئیات بی‌نظیر قابل مشاهده است. این تصویر هایپریون را فضاپیمای کاسینی در فاصله 62 هزار کیلومتری و حدود یک دهه پیش ثبت کرده است.


سازمان فضایی اروپا بتازگی این تصویر را از قمر مذکور منتشر کرده که ویژگیهای سطح آن با کاهش قرمزی طبیعی تصویر اصلی برجسته شده‌اند. کاوشگر کاسینی در زمان پرواز خود به دور سیاره زحل با بارش ذرات باردار هایپریون روبرو شد که یک شوک الکتریکی عظیم با قدرت 200 ولت را به آن وارد کرده بود. بنظر می‌رسد که سطح این قمر در زمان غوطه‌ور شدن آن در ذرات باردار، دارای شارژ الکترواستاتیک می‌شود.

 

اخبار,اخبار علمی,قمرهای سیاره زحل

 

این ذرات بطور دائمی از خورشید به فضا منتشر می‌شوند، اما قمر هایپریون با ذراتی روبرو است که در میدان مغناطیسی سیاره میزبان آن یعنی زحل گیر افتاده‌اند. درحالیکه ستاره‌شناسان انتظار داشتند که اجسام بسیار بیشتری در منظومه شمسی دارای بار الکتریکی باشند، داده‌های کاسینی به نمایش نخستین تجربه از یک جسم طبیعی باردار در فضا بجز ماه پرداخت.


هایپریون از جسمی شبیه سیب‌زمینی برخوردار بوده و یکی از بزرگترین اجسام بی‌قاعده منظومه شمسی بشمار می‌رود.ظاهر عجیب حباب‌دار این قمر می‌تواند نشان‌دهنده تراکم بسیار پایین آن باشد.به دلیل این ویژگی‌ها، سراسر قمر هایپریون مانند یک اسفنج متخلخل بوده و دهانه‌هایی با اندازه‌های مختلف در سراسر سطح آن وجود دارند.
به تصور دانشمندان، این قمر بیشتر از یخ آب ساخته شده، میزان کمی سنگ داشته و حدود 40 درصد آن خالی است.

اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------