سيستم ايمني بدن زنان قوي‌تر از مردان است



 

 

در حالي كه زنان قرن‌ها در جوامع مختلف دنيا بعنوان جنس ضعيف‌تر معرفي شده‌اند اما نتايج مطالعات جديد متخصصان بلژيكي نشان داده است كه زنان به طور ژنتيكي در برابر عفونت‌ها و سرطان‌ها مقاوم‌تر بوده و سيستم ايمني قوي‌تري در مقايسه با مردان دارند.

به گزارش ايسنا، متخصصان دانشگاه «گنت» در بلژيك دريافته‌اند كه وقتي پاي مقابله با بيماريها و عفونت‌ها به ميان كشيده مي‌شود زنان قوي‌تر از مردان هستند.

براساس گزارش روزنامه ديلي تلگراف، علت اين مقاومت بيشتر وجود micro RNAs دربدن زنان است. micro RNAs، زنجيره‌هاي كوتاهي از RNA هستند كه روي كروموزوم X كدگذاري مي‌شوند. از آنجا كه مردان فقط داراي يك كروموزوم X هستند، لذا در اين زمينه متضرر شده‌اند در حالي كه زنان به دليل جنسيت‌شان داراي دو كروموزوم X هستند و اگر ژن‌هاي روي يك كروموزوم خاموش شوند، كروموزوم ديگر اين كمبود را جبران مي‌كند.

آمارها در انسان و نيز در ساير پستانداران نشان مي‌دهد كه جنس ماده عمر طولاني‌تري نسبت به جنس نر دارد و براي مقابله با عفونت‌ها و آسيب‌ها تواناتر است.

متخصصان معتقدند كه اين تفاوت به دليل وجود كروموزوم X در جنس ماده است كه در انسان حاوي 10 درصد از كل micro RNAs هايي است كه تاكنون در ژنوم انسان شناسايي شده‌اند.

اين مطالعه به طور مفصل در مجله «بايواسيز» منتشر شده است.... / تحلیل : عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------