تراشه کاغذی تشخیص بیماری‌هایی از جمله HIV و ابولا



تراشه کاغذی تشخیص بیماری‌هایی از جمله HIV و ابولا

 

محققان موفق به تولید یک ابزار کاغذی جدید برای تشخیص بسیاری از بیماری‌های پیچیده شده‌اند.

این کار تحقیقاتی توسط دانشگاه رودآیلند انجام شده است فناوری آزمایشگاه بر روی تراشه را می‌توان برای بسیاری از تشخیص‌های پزشکی از جمله HIV ، ابولا و مالاریا به کار برد.

پروفسور فقری رهبر این پروژه می‌گوید: با استفاده از این ابزار تشخیص کاغذی قادر خواهیم بود که یک آزمایش تشخیصی برای افراد مظنون به بیماری طراحی کرد کاربردهای این ابزار شامل شامل انواع کاربردها در زمینه‌ی پزشکی و همچنین تشخیص آلودگی‌های محیط زیستی و تهدیدات میکروبی و شیمیایی می‌باشد.

وی ادامه می‌دهد: در این کار ما برای تهیه یک کلاس جدید از کیت‌های تشخیصی، فناوری‌های مختلفی از جمله فناوری آزمایش‌های موازی، فناوری حک میکرو الگوها را با هم ادغام کردیم. با استفاده از این ابداع جدید ما قادر به استفاده همزمان از چندین واکنش‌گر در این آزمایش‌های موازی کاغذی خواهیم بود.

نکته‌ی کلیدی این ابداع، شیرهای سیال فعال جاسازی شده درون کاغذ می‌باشند که امکان دستکاری و تغییر سیال‌های نمونه و واکنش‌گرها را به صورت کنترل شده و بدون دخالت انسان برای انجام آزمایش‌های چند مرحله‌ای فراهم می‌سازد.

فقری تصریح می‌کند: ما تنها گروه تحقیقاتی هستیم که بدون استفاده از نیروهای مکانیکی، الکترونیکی یا مغناطیسی خارجی موفق به ساخت شیرهای سیالی بر روی کاغذهای چند لایه شدیم. بسیاری از شرکت‌های تشخیص، این فناوری میکروسیالی آزمایشگاه بر روی کاغذ را تکامل بخشیده‌اند و به جای انجام آزمایش‌ها درون آزمایشگاه از این ابزارهای تشخیص خودکار و سریع استفاده می‌کنند.

 

اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------