بيش از 80 درصد مبتلايان به آب سياه در كشور از بيماري خود مطلع نيستند



 

 

بيش از 80 درصد مبتلايان به آب سياه در كشور از بيماري خود مطلع نيستند

 

استاد دانشگاه علوم پزشكي و پزشك متخصص چشم پزشكي گفت: 80 تا 90 درصد مبتلايان به بيماري آب سياه در كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران از بيماري خود مطلع نيستند.

'شاهين يزداني' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا به مناسبت هفته جهاني گلوكوم -آب سياه- افزود: بيماري آب سياه به مجموعه اي از بيماري ها اطلاق مي شود كه عصب چشم را دچار ضعف مي كند و در نهايت موجب نابينايي مي شود.

عضو انجمن چشم پزشكي ايران با تاكيد بر اينكه بيماري آب سياه موجب اختلال در ميدان ديد مي شود، ادامه داد: ميدان ديد، محوطه اي از دنياي واقعي است كه توسط سيستم چشم ادراك مي شود.

يزداني خاطرنشان كرد: به رغم اينكه بيماري آب سياه بدون علامت است اما علايمي مانند تاري ديد، درد خفيف و نيز بزرگي تيرگي -قرنيه- در كودكان مي تواند نشانه بروز اين بيماري باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشكي تصريح كرد: تخريب عصب چشم در بيماري آب سياه از اطراف ميدان ديد آغاز مي شود و تخريب عصب چشم در مركز ديد ، بسيار دير رخ مي دهد؛ بنابراين اغلب مبتلايان در مرحله پيشرفته متوجه بيماري خود مي شوند.

يزداني گفت: طبق بررسي ها، شيوع بيماري آب سياه در ايران در خوشبينانه ترين حالت بين يك و نيم تا دو درصد است.

وي افزود: هرچند از يك نوزاد يك روزه تا يك فرد مسن 90 ساله ممكن است به بيماري آب سياه مبتلا شوند اما اين بيماري اغلب در افراد مسن و بيش از 40 سال بروز مي كند و لازم است چشم ها پس از 40 سالگي بطور سالانه معاينه شوند.

اين متخصص چشم پزشكي اظهار داشت: علاوه بر افراد مسن، افرادي كه يكي از وابستگان درجه يك و دو خانواده آنان به هريك از انواع آب سياه مبتلا شده اند و يا افراد داراي فشار چشم بالا در معرض بيشتري از ابتلا به آن قرار دارند.

يزداني خاطرنشان كرد: بنابراين افراد مستعد ابتلا به بيماري آب سياه لازم است معاينه سالانه چشم خود را از سنين پايين تر و حتي كودكي آغاز كنند.

وي تاكيد كرد: عوارض و آثار بيماري آب سياه بر چشم، غيرقابل برگشت و درمان است و در صورت ابتلا، تنها مي توان با درمان هاي دارويي يا ليزري، سير پيشرفت بيماري را به تاخير انداخت.

يزداني يادآور شد: بيماري آب سياه انواع مختلفي دارد و مي تواند به دنبال تاثير ضربه -تروما- ، التهاب، خونريزي يا بيماري ديابت در فرد بيمار ايجاد كند.

ششم تا دوازدهم مارس برابر با 15 تا 21 اسفندماه جاري به نام هفته جهاني آب سياه -گلوكوم - ناميده شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------