روبات «کنجکاوی» به قله های مریخ صعود می‌کند



اخبارعلی,خبرهای علمی,روبات کنجکاوی

مغز متفکر مأموریت «کنجکاوی» ناسا در مریخ برنامه های بعدی این روبات را تشریح کرد.

به گزارش مهر، چهار سال پیش در چنین روزهایی که مریخ نورد کنجکاوی به عنوان آزمایشگاه علمی ناسا بر سطح این سیاره فرود آمد تا یکی از تاریخی ترین دورانهای ناسا آغاز شده باشد. از آن زمان این روبات یک تنی اطلاعات ارزشمندی درباره این سیاره در اختیار دانشمندان قرار داده است.

حالا پروفسور جان بریجز که از وی به عنوان مغز متفکر این پروژه یاد می شود درباره برنامه های بعدی این مریخ نورد که با سوخت اتمی کار می کند توضیح می دهد.

کنجکاوی در ششم آگوست سال ۲۰۱۲ در سطح مریخ فرود آمد و مأموریت خود را برای پیدا کردن شواهد احتمالی از حیات میکروبی در این سیاره آغاز کرد.

ناسا در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که به چشم انداز از پیش تعریف شده برای این روبات دست یافته است و این زمانی بود که دانشمندان موفق به کشف اکسیژن، نیتروژن، هیدروژن، سولفور، فسفر و کربن در سیاره سرخ شدند. این عناصر برای فراهم آمدن شرایط مناسب جهت ادامه حیات ضروری است.

اکنون و درحالی که قرار بوده این مأموریت تا پایان امسال تمام شود ناسا آن را برای دو سال دیگر تمدید کرده است.

پروفسور جان بریجز می گوید: چهار سال عالی در مریخ داشته ایم. این مأموریت از همان لحظه فرودش هیجان انگیز بود. کنجکاوی تاکنون ۱۴۲۱ روز مریخی را پشت سر گذاشته و ۱۳.۶ کیلومتر راه هم حرکت کرده است.

این دانشمند می گوید: پیشتر تصور می شد مریخ یک سیاره شکل گرفته از سنگهای ساده بازالت است اما یافته های ارزشمند کنجکاوی آن را رد کرد.

حالا او ادامه می دهد که در ماههای پیش رو مریخ نورد کنجکاوی به صعود از ارتفاعات Mount Sharp ادامه خواهد داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------