کشف احتمالی نیروی پنجم طبیعت



اخبارعلمی,خبرهای علمی,کهکشان

مطالعه جدید محققان نشان می دهد که احتمالا نیروی پنجم طبیعت وجود دارد.

به گزارش مهر، جاناتان فنگ استاد فیزیک واخترشناسی دانشگاه کالیفرنیا که در رأس این مطالعه قرار داشته می گوید: اگر نیروی پنجم طبیعت واقعا وجود داشته باشد آنگاه باید گفت که این یک کشف بزرگ و تاریخی است.

وی می گوید: چندین دهه است که می دانیم چهار نیروی بنیادین وجود دارد: جاذبه، الکترومغناطیس و نیروهای قوی و ضعیف هسته ای. اما اگر آزمایشات بیشتر نشان دهد که چیزی به نام نیروی پنجم هم وجود دارد آنگاه باید منتظر ایجاد دگرگونی بزرگی در درکمان از عالم باشیم.

فنگ و همکارانش نتایج آزمایشات صورت گرفته توسط آکادمی علوم مجارستان را مورد بررسی دقیق قرار داده اند. آنها در تلاش بودند تا ردی از فوتونهای تاریک پیدا کنند. عقیده بر این است که فوتونهای تاریک می تواند سرنخ بسیار مهمی برای وجود ماده تاریک باشد.

دانشمندان تصور می کنند ماده تاریک ۸۵ درصد از کل ماده موجود در عالم را تشکیل می دهد با این حال این ماده نه نوری جذب می کند و نه نوری از خود متساعد می کند و به همین دلیل کشف مستقیم آن غیرممکن است.

محققان مجارستانی پیشتر توانسته بودند شواهدی دال بر وجود ذره ای ناشناخته پیدا کنند که ۳۰ بار سنگین تر از الکترون است.

فنگ در این خصوص می گوید: آزمایشات صورت گرفته این امکان را به محققان نمی داده که وجود نیروی جدیدی را اثبات کنند. در واقع آنها تنها رویدادهایی را مورد بررسی قرار داده بودند که نشانی از وجود یک ذره جدید دارد اما نمی توانستند درک کنند که این یک ذره مادی است یا یک نیروی جدید است؟

یافته های فنگ و همکارانش نشان می دهد که یافته محققان مجارستانی فوتون تاریک نبوده بلکه ذره عجیبی است که وجود آن نشانه روشنی بر نیروی پنجم طبیعت است.

نیروی شناخته شده الکترومغناطیسی با پروتون و الکترون واکنش نشان می دهد اما ذره تازه کشف شده تنها با پروتونها و نوترونها در فعل و انفعال است، آن هم در فواصل بسیار کوتاه.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------