چین مریخ نورد به فضا پرتاب می کند



اخبارجدید,خبرهای جدید,خبر

در سال ۲۰۲۰ تنها مریخ نورد Mars ۲۰۲۰ ناسا مهمان تازه وارد این سیاره نخواهد بود زیرا چینی ها هم در همان سال مریخ نوردی را راهی سیاره سرخ خواهند کرد.

به گزارش مهر، سازمان دولتی SASTIND چین از جزئیات اولیه مأموریت مهمی خبر داده که طی آن مریخ نوردی در سال ۲۰۲۰ راهی این سیاره خواهد شد.

در این راستا تصاویر کاوشگر و مریخ نوردی منتشر شده که گفته می شود تقریبا همزمان با مریخ نورد Mars ۲۰۲۰ ناسا به این سیاره خواهد رسید.

چین پیشتر ماه نورد Jade Rabbit را با موفقیت در قمر زمین به کار گرفته است. از چند سال پیش نیز موضوع انجام مأموریتی روباتیکی در مریخ توسط دانشمندان ارشد چینی مطرح بوده است و حالا این مأموریت به طور رسمی توسط عالی ترین نهاد علمی و فناوری این کشور رونمایی شده است.

کاوشگری که چینی ها راهی مریخ می کنند شامل یک مدارگرد، مریخ نشین و مریخ نورد روباتیکی است.

قرار است این مأموریت در جولای یا آگوست سال ۲۰۲۰ از مرکز پرتابهای ماهواره ای Wenchang چین آغاز شود. دانشمندان چینی از راکت Long March-۵ برای انجام این مأموریت استفاده خواهند کرد.

تخمین زده می شود که ۷ ماه بعد مریخ نورد چینی ها به این سیاره برسد و این یعنی فرود همزمان با جانشین مریخ نورد «کنجکاوی» یعنی Mars ۲۰۲۰.

پس از جدا شدن مریخ نورد از مدار گرد، مرحله بعدی مأموریت آغاز می شود که طی آن مریخ نورد در شمال خط استوای مریخ فرود خواهد آمد و این درحالی است که مدارگرد همچنان در مدار مریخ باقی می ماند تا از آن بالا بر اوضاع نظارت کند.

مریخ نورد چینی ها ۲۰۰ کیلوگرم وزن داشته و توسط چهار صفحه خورشیدی انرژی مورد نیازش را تأمین می کند. در این سیستم پیشرفته فضایی ۱۳ ابزار پیشرفته نصب شده است که رادار نفوذ به عمق خاک مریخ از جمله آنهاست.

این مأموریت ۹۲ روز به طول می انجامد. چین هنوز نامی برای این مریخ نورد انتخاب نکرده و به همین دلیل رقابتی را در سطح ملی برای انتخاب نام و طراحی آرم مأموریت تدارک دیده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------