کاوشگر ناسا به نزدیک ترین فاصله از مشتری رسید



اخبارعلمی,خبرهای علمی,مشتری

کاوشگر Juno متعلق به سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) از فاصله 2400 کیلومتری اتمسفر ابری سیاره مشتری عبور کرد. تاکنون هیچ فضاپیمایی در مراحل اصلی ماموریت خود، تا این حد به مشتری نزدیک نشده است.

تمام تجهیزات و دوربین های کاوشگر Juno لحظه عبور از کنار مشتری را ثبت کرده اند و ناسا انتظار دارد ظرف چند روز آینده بتواند تصاویری از این رخداد را منتشر کند.مسیر حرکت Juno از شمال به جنوب و با سرعت 208 هزار کیلومتر در ساعت نسبت به سیاره مشتری است. این کاوشگر در روز پنجم جولای سال جاری میلادی پس از یک سفر پنج ساله و طی 2.8 میلیارد کیلومتر، در مدار مشتری قرار گرفت.

هدف Juno کشف اسرار منظومه شمسی از طریق شناسایی مبدا شکل گیری و تحولات بزرگترین سیاره آن است. قرار است در این ماموریت، حسگرهای کاوشگر لایه های مختلف سیاره مشتری را بررسی کنند و اطلاعاتی را در مورد ترکیبات، دما، حرکات و سایر ویژگی های آنها به زمین ارسال کنند.


همچنین قرار است Juno در خصوص وجود هسته جامد در این سیاره تحقیقاتی را انجام دهد و اطلاعات دقیق تری را در مورد لکه قرمزی مشتری، عمق و شدت توفانی که موجب شکل گیری این لکه شده است، در اختیار محققان قرار دهد.


برای این منظور Juno یک بار در مدار خود به دور مشتری حرکت می کند که حدود 53 روز به طول می انجامد. پس از آن موتورهای سفیه روشن می شود تا مدار را با سرعت بیشتر و در طول 14 روز طی کند.


قرار است Juno تا سال 2018 به همین ترتیب به تحقیقات خود ادامه دهد و پس از آن وارد جو مشتری شود.


محققان اطلاعات بسیار اندکی در مورد سیاره مشتری دارند. مشتری بزرگترین و مرموزترین سیاره منظومه شمسی است و با چشم غیرمسلح نیز در آسمان دیده می شود، با وجود این هنوز معلوم نیست که آیا در زیر اتمسفر توفانی و پر از گاز این سیاره، یک هسته جامد وجود دارد یا تمام سیاره از گاز تشکیل شده است. همچنین منشا میدان مغناطیسی بسیار شدید این سیاره مشخص نیست.


در سال 2001 میلادی دو نفر از محققان دانشگاه لستر مقاله ای را منتشر کردند که در آن چرخش سریع مشتری و فوران مواد آتشفشانی از قمر Io را علت اصلی ایجاد شفق های قطبی منحصر به فرد در این سیاره معرفی کردند. 

 

به گزارش ایرنا از بی بی سی نیوز،این مقاله مورد توجه محققان ناسا قرار گرفت و به این ترتیب مقدمات اجرای یک پروژه تحقیقات فضایی و پرتاب فضاپیمای جونو به فضا شکل گرفت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------