شواهد جدید مبنی بر وجود سیاره‌ی نهم



اخبارعلمی,خبرهای علمی,سیاره نهم

در ماه بهمن نظریه‌ای بسیار قوی برای وجود یک سیاره‌ی هم‌اندازه‌ی نپتون در مرزهای بیرونی منظومه‌ی شمسی مطرح شد. اصطلاحا به این سیاره‌ی مرموز «سیاره‌ی نُهم» (Planet Nine) می‌گویند. حالا یکی از دانشمندانی که این نظریه را داده در توییترش می‌گوید شواهد بیشتری برای وجود این سیاره پیدا کرده است.

«مایک براون» (Mike Brown)، یک سیاره‌شناس از دانشگاه کلتک (Caltech) پس از مطالعه‌ی رفتار 6 جرم کوچک سرگردان در «کمربند کوییپر» (Kuiper Belt) به این نتیجه رسید که سیاره‌ی نهم وجود دارد. این اجرام طوری حرکت می‌کنند که گویا یک جرم بسیار بزرگ در دوردست بر حرکت آنها در مدارشان تاثیر می‌گذارد. آنها ادعا کردند که تحقیق‌شان بهترین مدرک برای وجود سیاره‌ی نهم است. با اینکه، هیچ‌کس مستقیما این سیاره را مشاهده نکرده است، اما سال‌هاست که دانشمندان فرضیه‌هایی درباره‌ی وجود آن مطرح کرده‌اند.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,سیاره نهم

 

مایک براون در صفحه‌ی توییترش از کشف جرم دیگری در کمربند کوییپر خبر داده. او می‌گوید این جرم از نظریه آنها مبنی بر وجود سیاره‌ی نهم دفاع می‌کند.

حالا براون ادعا می‌کند که رفتار یک جرم سرگردان دیگر در کمربند کوییپر از این نظریه دفاع می‌کند. او این موضوع را در صفحه‌ی توییترش عنوان کرده. رفتار این جرم هم مشابه 6 جرم دیگر کمربند کوییپر است. این نشان می‌دهد که این جرم هم تحت تاثیر یک سیاره‌ی بزرگ قرار گرفته است. این جرم با استفاده از تلسکوپ کانادا فرانسه هاوایی متعلق به موسسه‌ی OSSOS کشف شد. این تلسکوپ در مرزهای بیرونی منظومه‌ی شمسی کاوش می‌کند. اخیرا ستاره‌شناسی به نام «میشل بنیستر» (Michele Bannister)،  اطلاعات مربوط به حرکت آن را به انستیتوی «هوش فرازمینی» (SETI) ارایه داد.

این ادعاها بسیار ابتدایی هستند. ایده‌ی براون باید در یک ژورنال علمی منتشر و ارزش علمی آن مشخص شود. کارشناسان موسسه‌ی OSSOS اجرام بسیاری را در کمربند کوییپر مطالعه می‌کنند تا ببینند که آیا حرکت آنها با وجود یک سیاره‌ی بزرگ‌ مطابقت دارد یا خیر. اطلاعات مربوط به این پژوهش هنوز برای عموم منتشر نشده‌اند.

 

اخبار علمی - دیجی کالامگ

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------